Spring naar content

bijeneter / Birdphoto Vogelreizen in binnen en buitenland

Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd door verschillende reisorganisaties. Een aantal van die organisaties ondersteunt ons werk als Reispartner of partner. Zij onderschrijven het belang van ecologisch verantwoord toerisme.

Leden- en beschermingsreizen met Vogelbescherming

In samenwerking met Vogelbescherming organiseren verschillende reisorganisaties een aantal
leden- en beschermingsreizen waarmee u bijdraagt aan Vogelbescherming.
Deze reizen zijn zeer geschikt voor ‘beginnende vogelaars’ en natuurliefhebbers.

Klik hier voor de ledenreizen

Selectie vogelreizen van onze Reispartners:

Spanje, Extremadura - Vogels kijken én tekenen

Vertrek 6 mei 2016

Ga mee vogels kijken of tekenen in de Extremadura! Deze bijzondere reis, die begeleid wordt door de beste vogelgids van het gebied - Godfried Schreur - en de beste tekenaar van Nederland - Erik van Ommen -, wordt georganiseerd in samenwerking met Vogelbescherming Nederland.
Een bijzondere combinatie van vogels kijken én tekenen in een schitterend landschap!
Reis mee met de beste vogelgids en teken mee met de beste tekenaar!

Oost Bhutan spectaculair,  vogelrijkdom en  mysterieus

13 dagen
Vertrek 5 mei 2016

Behoor tot de eersten die deze ongerepte en geheimzinnige uithoek van de Himalaya bezoeken. Duizelingwekkende kleurrijke bloemenzeeën van vele soorten rododendrons en azalea’s, waarboven de nog kleurrijker sunbirds rondzwermen. Je vogelt een paar dagen langs de mooiste vogelroute van heel Azië, de Lingmethang road in de Yonkola regio. In de bergen gaan we voor Satyr Tragopan, Spot-winged Grosbeak, Golden-breasted and Yellow-throated fulvettas, Long-tailed en Beautiful sibias, forktails, Rufous-necked hornbill, vele laughingthrushes, Red-headed en Wards Trogon, Long-tailed Broadbill, Cutia, en nog veel meer.

Polen, oerbossen en moerassen

Vertrek 12 mei 2016

Een reis door het vredige, rurale landschap van het oosten van Polen is een reis terug in de tijd. Het is een regio die rijk is aan folklore en waar nog veel gebruik wordt gemaakt van traditionele landbouwmethoden zoals ze dat hier al eeuwen gewend zijn. Dit zal wellicht veranderen in de toekomst nu Polen lid is van de EU, maar gelukkig gaan de veranderingen hier langzaam. Het is waarschijnlijk één van de redenen dat hier nog oerbossen en uitgestrekte moerassen bestaan. Het Bialowieza bos; gelegen tegen de grens met Wit-Rusland, is daar een goed voorbeeld van.

China, Sichuan en Tibetaans Plateau

16 dagen
Vertrek 19 mei 2016

Meer dan tweederde van alle Chinese endemische vogelsoorten komen hier voor. We gaan op zoek naar soorten als Giant Laughingthrush, Emei Shan Liocichla, Golden Parrotbill, Grandala en de Lady Amherst Pheasant. In het noorden van Sichuan gaan we op zoek naar hoogtespecialiteiten als Black-necked Crane, de Hume’s Ground Tit en diverse sneeuwvinken en roodmussen. Deze reis brengt u naar een bijzondere uithoek van China, waar de Tibetaanse cultuur nog alom aanwezig is en waar de combinatie van de vogels, de prachtige landschappen en de gevarieerde keuken garant staan voor een geweldige reis.

Met Vogelbescherming de Noordzee op – van Zeeland naar Schotland

3 dagen
vertrek 20 mei 2016

Een speciale reis naar Schotland, in samenwerking met Vogelbescherming Nederland. Weet u niet of een langere bootreis u zal bevallen? Voor een voorproefje kunt u op 20 mei 2016 mee met de driedaagse overtocht van expeditieschip Ortelius van Zeeland naar Aberdeen, met aansluitend de mogelijkheid voor een kort of langer verblijf met vogelexcursies in Schotland. Deze speciale, driedaagse oversteek naar Schotland wordt al 6 jaar door Inezia Tours uitgevoerd, wij kennen het gebied en de te verwachten soorten. Benieuwd wat u kunt zien?

Schotse Hooglanden

vertrek 22 mei 2016

Op 22 mei 2016 komt het expeditieschip ‘Ortelius’ vanuit Hansweert aan in Aberdeen in Schotland. Deze reis in Schotland is samengesteld als verlenging voor deelnemers aan de bootreis, maar u kunt deze reis ook zonder de boootreis maken. Enorme zeevogelkolonies, auerhoen, Schots sneeuwhoen, alpensneeuwhoen, korhoen, steenarend, waterspreeuw, Schotse kruisbek en broedende morinelplevieren maken van Schotland voor vogelaars een interessante bestemming, maar ook voor zoogdieren is Schotland bijzonder goed met soorten als boommarter, das, otter en tuimelaar.

Slovenië natuurreis

vertrek 4 juni 2016

Uitgestrekte bossen, rivieren die onder de grond verdwijnen om kilometers verderop weer boven te komen, bloemrijke hooilanden vol vlinders en een stevige ecologische maaltijd na een lange dag buiten.
Dit biedt deze reis naar het Notranjska gebied in Slovenië.

Mongolië het land van de Henderson’s grondgaai

18 dagen
Vertrek 10 juni 2016

Mongolië één grote steppe? Kom kijken hoeveel méér dit land te bieden heeft aan natuur en vogels. Steppen zijn dominant met kraanvogels en roofvogels. Maar je bezoekt ook de taiga-wouden, meren, moerassen, bergen met alpenweiden en bossen. Daurian Partridge, jufferkraan, steenarend, Sakervalk, Amoervalk, kleine torenvalk, Upland Buzzard, monniksgier, Himalayan Vulture, Mongolian Lark en Meadow Bunting. En het Gobi-Altaï gebied: steenortolaan, Godlewski’s Bunting, bonte tapuit, Brown Accentor, Sulphur-bellied Warbler, White-winged Snow-finch, Mongolian Finch, Twite, lammergier, Himalayan Vulture, Chukar, Altai Snowcock.

IJsland

Vertrek 7 juni 2016

Kenmerkend voor IJsland zijn de ruige kustlijn met eilandjes en fjorden, een bergachtig binnenland en natuurlijk de geisers. Onder de circa 100 broedende soorten op IJsland zitten enkele unieke soorten zoals ijsduiker, harlekijneend, IJslandse brilduiker en kortbekzeekoet. Een groot deel van de wereldpopulatie papegaaiduikers broedt op IJsland en watersnippen zijn een algemene verschijning. Daarbij laten de vogels zich vaak van opvallend dichtbij bewonderen! Het ruige landschap, de tamme, talrijk aanwezige vogels en rijke wateren met diverse soorten walvissen rond IJsland maken een bezoek aan dit land tot een onvergetelijke ervaring.

Madeira, zeevogels, dolfijnen en endemen

Vertrek 23 juni 2016

Unieke zeevogels, kans op walvissen en dolfijnen en een aantal endemische soorten: Madeira is een prachtige bestemming op ongeveer 800 kilometer uit de kust van Portugal, in de Atlantische Oceaan. De eilandengroep herbergt verschillende endemische vogelsoorten en is een paradijs voor de zeevogelliefhebber. Tijdens deze trip maken we kennis met de landvogels van het eiland zoals Madeiragoudhaan en trocazduif. Zeevogels komen ruim aan bod tijdens een unieke boottocht (met overnachting) op Desertas Eiland voor Bulwers stormvogel, Kuhls pijlstormvogel en een kleine kans op een zichtwaarneming van Madeira stormvogeltje.

Ruiende casarca's op de Kreupel: ook in 2016?

24 juli 2016

Het IJsselmeer is een groot zoetwatermeer dat vanwege de omvang en kwaliteit plaats biedt aan omvangrijke populaties van vele vogelsoorten. Sinds twee jaar komen bijna 200 casarca’s naar de Kreupel om hun slagpennen te vernieuwen. Vaar mee en ervaar het meer en vogeleiland de Kreupel. Met aan boord een korte presentatie over de geschiedenis en de vogels van de Kreupel, met speciale aandacht voor de ruiende casarca’s.

Vogelvaartocht naar de Kreupel voor single natuur-liefhebbers

30 juli 2016

We gaan niet speeddaten tijdens deze vaartocht. Wel varen we naar vogeleiland de Kreupel en bekijken de duizenden vogels. In juli zijn de kokmeeuwen, zwartkopmeeuwen druk met hun jongen voeren. De sierlijke visdieven vliegen af en aan met visjes. We varen vanuit de haven van Enkhuizen met het prachtige historische zeilschip de Schuttevaer.

Een zonsondergang met de zwarte sterns van de Kreupel

6 augustus 2016

Tijdens deze excursie zullen we de slaapplaats van de zwarte sterns bekijken. In de nazomer is vogeleiland de Kreupel een mooie bestemming waar je duizenden zwarte sterns bij elkaar kan zien. Onderweg verwachten we al veel foeragerende visdieven en zwarte sterns en als we geluk hebben zien we dwergmeeuwen en witvleugelsterns.
We varen een ronde om het eiland en daarna meren we aan in het haventje naast het vogeleiland. Beleef dan een zonsondergang op het IJsselmeer tussen duizenden vogels.

Zweden: vogeltrek in het najaar

Vertrek 17 september 2016

Europa kent een aantal befaamde “bottlenecks” voor de vogeltrek. Dit zijn plekken waar, vaak vanwege de strategische ligging, vogels in voor- en najaar in duizelingwekkende aantallen langs komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Istanbul, Gibraltar, Eilat of de Zwarte Zeekust van Bulgarije. Maar er ligt ook een locatie met een grote reputatie op slechts zeven uur rijden van de Nederlandse grens: Falsterbo!

Mexico: mega migration

13 dagen
Vertrek 11 oktober 2016

Vogeltrek blijft fascineren. En misschien wel de beste plek ter wereld om die waar te nemen is in Veracruz, Mexico. Hier trekken ieder najaar, in een kleine tien weken tijd, zo’n slordige 5 miljoen roofvogels en andere zwevers door. Dit fenomeen heet de ‘River of Raptors’. Een gemiddelde trekdag hier is altijd goed voor meer dan 50.000 roofvogels, met topdagen van 200.000+! Deze bijzondere reis is gepland op het hoogtepunt van de trek van o.a. Swainsons Hawks en Turkey Vultures, met daartussen soms honderden roofvogels van andere soorten. We bezoeken daarnaast diverse moerassen, delta’s, getijdegebieden en tropisch regenwoud, wandelend en per boot.

Onderstaande organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming

Onze Reispartners

Onze partners

Overige natuur- en vogelreisorganisaties

Hotel nodig?

meer informatie

Meer vogels in uw tuin?

Bestel hier kosteloos ons magazine Vogels dichterbij. Boordevol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Haal de natuur in huis met dit prachtige magazine. Veel vogelplezier!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.