Spring naar content

bijeneter / Birdphoto Vogelreizen in binnen en buitenland

Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd door verschillende reisorganisaties. Een aantal van die organisaties ondersteunt ons werk als Reispartner of partner. Zij onderschrijven het belang van ecologisch verantwoord toerisme.

Leden- en beschermingsreizen met Vogelbescherming

In samenwerking met Vogelbescherming organiseren verschillende reisorganisaties een aantal
leden- en beschermingsreizen waarmee u bijdraagt aan Vogelbescherming.
Deze reizen zijn zeer geschikt voor ‘beginnende vogelaars’ en natuurliefhebbers.

Klik hier voor de ledenreizen

Selectie vogelreizen van onze Reispartners:

Ruiende casarca's op de Kreupel: ook in 2016?

24 juli 2016

Het IJsselmeer is een groot zoetwatermeer dat vanwege de omvang en kwaliteit plaats biedt aan omvangrijke populaties van vele vogelsoorten. Sinds twee jaar komen bijna 200 casarca’s naar de Kreupel om hun slagpennen te vernieuwen. Vaar mee en ervaar het meer en vogeleiland de Kreupel. Met aan boord een korte presentatie over de geschiedenis en de vogels van de Kreupel, met speciale aandacht voor de ruiende casarca’s.

Vogelvaartocht naar de Kreupel voor single natuur-liefhebbers

30 juli 2016

We gaan niet speeddaten tijdens deze vaartocht. Wel varen we naar vogeleiland de Kreupel en bekijken de duizenden vogels. In juli zijn de kokmeeuwen, zwartkopmeeuwen druk met hun jongen voeren. De sierlijke visdieven vliegen af en aan met visjes. We varen vanuit de haven van Enkhuizen met het prachtige historische zeilschip de Schuttevaer.

Een zonsondergang met de zwarte sterns van de Kreupel

6 augustus 2016

Tijdens deze excursie zullen we de slaapplaats van de zwarte sterns bekijken. In de nazomer is vogeleiland de Kreupel een mooie bestemming waar je duizenden zwarte sterns bij elkaar kan zien. Onderweg verwachten we al veel foeragerende visdieven en zwarte sterns en als we geluk hebben zien we dwergmeeuwen en witvleugelsterns.
We varen een ronde om het eiland en daarna meren we aan in het haventje naast het vogeleiland. Beleef dan een zonsondergang op het IJsselmeer tussen duizenden vogels.

Brazilië, Pantanal en Atlantisch regenwoud

16 dagen
Vertrek 25 augustus 2016

We verkennen de Pantanal met zijn rivieren en moerassen en de vogels die hun heil zoeken in de overgebleven waterplassen in het droge seizoen. We bezoeken de savanneachtige cerrado van Chapada dos Guimaraes, die afgewisseld wordt met galerijbossen, watervallen en ruige rotswanden. We beginnen de reis echter in het Atlantisch regenwoud, een uniek en soortenrijk gebied met veel specialiteiten. Het Atlantisch Regenwoud is al lang geïsoleerd van het Amazonegebied door een breed en droog plateau waardoor veel van de voorkomende soorten planten en dieren geëvolueerd zijn naar soorten die nergens anders ter wereld gevonden worden.

Texel

3 dagen
Vertrek 26 augustus 2016

Op vrijdagmiddag verzamelen we op een centraal punt (dat wordt later bekendgemaakt) en nemen we om 13.30 uur de boot naar het eiland. Als het tij gunstig is brengen we eerst een bezoek aan de Mokbaai voor steltlopers. Vervolgens rijden we naar ons hotel. De rest van de middag maken we een wandeling door de Bleekersvallei en bezoeken we een paar goede steltlopergebieden. De volgende dag beginnen we in de omgeving van de vuurtoren in het noorden van het eiland. Dit is een typische aankomstplek voor zangvogels uit noordelijker gelegen landen.

Peru - Kust, Andes, Manu en Amazone

21 dagen
Vertrek 8 september 2016

Peru heeft een prachtige en rijke geschiedenis en cultuur, een schitterende variatie in natuur en landschap en een buitengewone verscheidenheid aan vogels. Dit vertaalt zich in een onvoorstelbaar aantal van bijna 1900 vogelsoorten wat Peru tot één van de meest soortenrijke landen in de wereld maakt. Deze reis richt zich op het midden en zuiden van het land. We bezoeken verschillende habitatzones zoals de kust en de droge begroeiing aldaar en de hooglanden van de Andes. De oude Inca hoofdstad Cusco zal het vertrekpunt zijn voor de schitterende expeditieachtige afdaling langs de oostelijke Andes door het Manu Biosphere Reservaat die eindigt in het tropische Amazoneregenwoud.

Zweden: vogeltrek in het najaar

6 dagen
Vertrek 17 september 2016

Europa kent een aantal befaamde “bottlenecks” voor de vogeltrek. Dit zijn plekken waar, vaak vanwege de strategische ligging, vogels in voor- en najaar in duizelingwekkende aantallen langs komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Istanbul, Gibraltar, Eilat of de Zwarte Zeekust van Bulgarije. Maar er ligt ook een locatie met een grote reputatie op slechts zeven uur rijden van de Nederlandse grens: Falsterbo!

Zuid Portugal in het najaar

Vertrek 28 september 2016

Tijdens de reis bezoeken we de meest belangrijke wetlands in het zuiden zoals de delta van Ria Formosa, Castro Marim-moerassen en de lagune van Salgados, waar we een grote verscheidenheid aan steltlopers, meeuwen, sterns, eenden, lepelaars, flamingo´s en reigers kunnen verwachten. Het uiterste zuidwestelijke puntje van Europa, de Kaap van San Vicente en het schiereiland van Sagres mogen niet in het programa ontbreken, landschappelijk spectaculair door de klifkusten. Naast de vogeltrek, besteden we hier ook uitgebreid aandacht aan zeevogels (o.a. pijlstormvogels, stormvogels, jagers, etc...) d.m.v. een boottocht op zee.

Grote trappen, kraanvogels en zeearenden bij Berlijn

4 dagen
Vertrek oktober 2016

Vlak bij Berlijn ligt een vrij onbekend vogelgebied waar in het najaar tientallen grote trappen, tienduizenden kraanvogels en ganzen en vele zeearenden zich opmaken voor de winter.
Voor leden die wel eens willen weten of een ‘vogelreis’ iets voor ze is organiseert Inezia Tours, i.s.m. Vogelbescherming, vier 4-daagse ledenreizen in oktober 2016 naar dit gebied in Duitsland.

Oostzee: een week vogels kijken vanaf een Tweemaster

Vertrek 1 oktober 2016

Deze reis voert aan boord van de Oostzee Tjalk Jan Huygen naar het ‘Wilde Oosten’ van Mecklenburg-Vorpommern in Duitsland. We bezoeken de ondiepe Oostzee inham met veel beschutte baaien, brede rietzomen, zoute kwelders, klifkusten en een brak waddengebied. Het gebied is deze periode rijk aan trekkende zangvogels en watervogels zoals vele soorten eenden en steltlopers, zeearenden en kraanvogels. Het gebied verschaft ook onderdak aan kegelrobben, bevers en otters. Aan boord worden uitstekende maaltijden bereid met lokale producten zoals plaatselijk gevangen vis.

Mexico: mega migration

13 dagen
Vertrek 11 oktober 2016

Vogeltrek blijft fascineren. En misschien wel de beste plek ter wereld om die waar te nemen is in Veracruz, Mexico. Hier trekken ieder najaar, in een kleine tien weken tijd, zo’n slordige 5 miljoen roofvogels en andere zwevers door. Dit fenomeen heet de ‘River of Raptors’. Een gemiddelde trekdag hier is altijd goed voor meer dan 50.000 roofvogels, met topdagen van 200.000+! Deze bijzondere reis is gepland op het hoogtepunt van de trek van o.a. Swainsons Hawks en Turkey Vultures, met daartussen soms honderden roofvogels van andere soorten. We bezoeken daarnaast diverse moerassen, delta’s, getijdegebieden en tropisch regenwoud, wandelend en per boot.

Sri Lanka

17 dagen
Vertrek 4 december 2016

Het schitterende tropische eiland Sri Lanka is een waar paradijs voor natuur- en cultuurliefhebbers. Sri Lanka ligt in de Indische Oceaan net ten zuiden van India en is, met een oppervlakte van anderhalf keer Nederland, relatief klein. De weelderige vegetaties van de nationale parken bieden ruimte aan niet minder dan 33 endemische vogelsoorten en nog eens 21 ondersoorten. Daarnaast biedt het eiland mogelijkheden tot het zien van Aziatische Olifant, Lippenbeer en Luipaard.

Canarische eilanden, endemen in de Atlantische Oceaan

Vertrek 21 februari 2017

Er zijn op de Canarische eilanden veel verschillende habitats te onderscheiden. De verschillen tussen de noord- en zuidzijde van de eilanden zijn enorm. De expositie ten opzicht van de zon alleen al veroorzaakt grote verschillen in klimaat en dientengevolge in de vegetatie. Op de zuidhellingen zijn cactusachtigen en vetplanten dominant aanwezig terwijl op menig noordhelling de nevel en lage wolken geleid hebben tot ware laurierbossen. Verder zijn er diepe kloven, kustkliffen, halfwoestijnen, struikvegetaties en dennenbossen aanwezig. Deze variatie in de vegetatie heeft geleid tot een hoge diversiteit in de vogelbevolking.

Onderstaande organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming

Onze Reispartners

Onze partners

Overige natuur- en vogelreisorganisaties

Hotel nodig?

meer informatie

Meer vogels in uw tuin?

Bestel hier kosteloos ons magazine Vogels dichterbij. Boordevol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Haal de natuur in huis met dit prachtige magazine. Veel vogelplezier!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.