Spring naar content

bijeneter / BirdphotoVogelreizen in binnen en buitenland

Nederland heeft ontzettend veel te bieden aan prachtig vogelleven. Maar ook in het buitenland zijn bijzondere vogelgebieden te bezoeken. Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd. Op deze pagina bieden wij u een selectie vogelreizen. De genoemde organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming.

Inezia Tours - Met Vogelbescherming naar Spitsbergen

North Atlantic Odyssey: een speciale LEDENREIS naar Spitsbergen met Nico de Haan
12 dagen – vertrek mei 2016

Onder begeleiding van Vogelbescherming ambassadeur Nico de Haan en andere deskundige gidsen van Inezia Tours gaat u aan boord van de Ortelius op zoek naar de vele noordelijke zeevogels, walvissen, ijsberen, poolvossen, walrussen.
Deze speciale ledenreis is een groot succes onder de leden van Natuurpunt, onze Belgische BirdLife partner. Daar was deze unieke reis in 2014 binnen enkele weken volgeboekt.

Bolivia  – 15 dagen – vertrek 16 september 2014

Zuid-Amerika is bij uitstek het vogelcontinent en Bolivia maakt daar een belangrijk deel van uit. Uitgestrekte regenwouden, de hoge Andesketen, rivieren en kusten bieden talloze habitats waar vogels een plaatsje vinden. Unieke soorten zien we in hoger gelegen gebieden, bossen, droge valleien.
We bezoeken o.a. Het Amboré National Park een soort drie-landen-gebied tussen Andes, Amazone en de Chacowoestijn. We gaan ook naar het Refugio Los Volcanos, Comarapa, het Carrasco National Park en de hoge bergen van de Andes en het beroemde Titicaca meer, waar we op zoek gaan naar de Titicacafuut.
Het is onmogelijk om in het kort te beschrijven wat er allemaal aan vogels te zien is in de regenbossen in de vlakte en op de hellingen, zoveel soorten Antwrens, Antbirds, Cotinga’s, Tanagers, Fruiteaters, papegaaiachtigen, duiven en kolibries zijn er te zien. Kortom een kleine aanmoediging om dit met eigen ogen te aanschouwen. Lees meer

Blue Elephant

Algarve - Het beste uit twee werelden oceaanvogels, dolfijnen en Alentejo – 8 dagen – vertrek 22 september 2014

We verkennen de gehele kustlijn van de Spaanse grens naar de uiterste zuidwest punt. Rotspartijen en zandstranden, lagunes, riviermondingen, zoutpannen en moerassen. Deze variatie geeft een uitgelezen kans op: purperkoet, flamingo, Audouins’ meeuw, zwartkopmeeuw, strandplevier, visarend, slangenarend en lepelaar. En ook in de Alentejo zullen we griel, grote trap, alpenkraai, havikarend, steenarend, keizerarenden grijze wouw kunnen vinden. Tijdens de pelagische tochten zijn we in de be ste tijd voor de grote pijlstormvogel en veel andere pijlstormvogels. We maken kans op Wilsons’ pijlstormvogeltje, grote jager en Jan-van-Gent. Er is zelfs kans op de zeldzame Eleonora’s valk.
Ook deze reis in samenwerking met Vogelbescherming Nederland. En een uitgelezen kans om het zomergevoel nog even vast te houden. Lees meer

Blue Elephant

Azoren - prachtige eilanden in de weidse oceaan Sao Miguel, Flores, Corvo en Pico – 15 dagen – vertrek 22 september 2014

De meest bijzondere soort op Sao Miguel is de Piola, de Azoren goudvink, die geen rood in de veren heeft, de enige endemische soort.  Naast deze bijzonderheden zijn vogels van de zee en kust overvloedig aanwezig. Pijlstormvogels en stormvogeltjes zie je soms vanaf de kust, maar veel beter tijdens tochten op zee. Westelijke winden brengen vogels uit Amerika en oostelijke winden vogels uit Europa. De trektijd maakt van de Azoren een paradijs voor vogelliefhebbers. Ook voor het spotten van walvissen en dolfijnen een superlocatie.
Maar als het een beetje tegenzit met de vogels ervaar je het eiland Flores als een paradijs op aarde met zijn ongerepte bloemenweelde. Al wandelend ontdek je meren in de vulkaankraters, hagen van hydrangea, de enorme Rocha dos Bordões, vele watervallen en adembenemende vergezichten. Het dorpje Fajã Grande is omzoomd met wel 20 watervallen.
Ook deze reis in samenwerking met Vogelbescherming Nederland.

India – op zoek naar sneeuwluipaard – 16 dagen – vertrek 10 oktober 2014

In de wereld der katachtigen is er één soort die zonder meer het meest tot de verbeelding spreekt: het Sneeuwluipaard. Niet zonder reden is deze katachtige ook bekend onder de naam The Grey Ghost of the Himalayas. Deze bijna mystieke kat komt alleen voor in spectaculaire, maar vaak moeilijk toegankelijke gebieden. Zijn grijze vacht met gele gloed en donkere rozetten maken dat hij veelal vrijwel onopgemerkt blijft op de steenslaghellingen waar hij jaagt. Zijn proportioneel zeer lange staart gebruikt hij als hulp om in balans te blijven tijdens het jagen. Tot voor kort was het eigenlijk vrijwel onmogelijk om deze enigmatische soort te zien te krijgen. Alhoewel een waarneming niet geheel gegarandeerd is, zijn de kansen erg hoog in het Hemis National Park in Ladakh, India. Na acclimatisatie in het schitterend gelegen Himalaya stadje Leh maken we ons op voor een trekking naar het gebied van de Sneeuwluipaard. Daarbij wordt uiteraard ook gevogeld en we maken kans op een mooie selectie specialiteiten van de Himalaya met soorten als Ibisbill, Tibetan Partridge, Tibetan Sandgrouse, Sakervalk, diverse sneeuwvinken, roodmussen en roofvogels, maar ook andere zoogdieren waaronder zelfs Tibetaanse Wolf.

BirdingBreaks

Schiermonnikoog – één van de mooiste plekken van ons land – 3 dagen – vertrek 17 oktober 2014

Al tijdens de ca. 45 minuten durende overtocht vanuit in Lauwersoog kijken we uit naar wat er zoal achter en langs de boot vliegt. Onderweg zou dit best een Kleine Jager kunnen zijn en eenmaal dichterbij het eiland een mooie Dwergmeeuw. Nadat we bij de accommodatie aangekomen zijn en de fietsen hebben geregeld gaan we gelijk op pad. Afhankelijk van het tij op dat moment en de weersomstandigheden kunnen we vanaf de strekdam bij de veerhaven, die ca. 500m de Waddenzee in steekt, goed de hier aanwezige steltlopers bekijken.

Blue Elephant

Bhutan Manas National Park – 16 dagen waarvan 4 dagen trekking – vertrek 17 oktober 2014

Deze nieuwe reis gaat niet alleen naar het bergachtige deel van Bhutan, maar ook naar het lage gedeelte waar India en Bhutan samen een prachtig grensoverschrijdend park hebben gesticht, Manas National Park. Het is een vogelparadijs met als toppers Great Hornbill, Rufous-necked Hornbill, Grey Peacock Pheasant, Blyth Kingfisher, Beautiful Nuthatch, Purple en Green Cochoas, Silver-breasted Broadbill, Hooded en Blue-naped Pittas, Black Francolin en Pallas Fish Eagle.
Voor veel mensen is Manas vooral een van waanzinnigst mooie parken voor zoogdieren. Het Bhutanese deel van Manas is een van de weinige plaatsen in de wereld waar het dwergzwijn (Sus salvanius) nog kan stand houden en gezien kan worden. Een andere bijzondere soort in de Golden Langur, een soort waar niet meer dan 6000 individuen van zijn. Ze leven in het Shemgang gebied in Bhutan en in Manas. Andere bijzondere soorten hier zijn de nevelpanter, kuiflangoer, Assam makaak en plompe lori. Dominant aanwezig zijn wilde waterbuffel, Indische olifant en Indische neushoorn. De tijger is er ook maar wat minder gemakkelijk te zien. Lees meer

Spanje Pyreneeën – 7 dagen – vertrek 30 oktober 2014

Tijdens deze reis naar Noord-Spanje komen 3 verschillende habitats uitgebreid aan bod, te weten, van hoog naar laag: het hooggebergte van de Pyreneeën, het laaggebergte van de Sierra de Guara en de steppen van Los Monegros. Daarnaast zullen we op de eerste of laatste dag een kort bezoek brengen aan een wetland aan de kust, dichtbij het vliegveld. Het belooft dus een grote verscheidenheid aan landschapstypen en vogels! Het najaar is uitermate geschikt om een bezoek te brengen aan dit gebied omdat veel soorten vanuit het hooggebergte afdalen naar lagere streken en zich dan beter laten zien. De Lammergier begint de balts- en paartijd al in november maar is ook in oktober al erg actief. Bovendien arriveren er in november grote aantallen trekvogels. De eerste Kraanvogels komen even op adem van hun lange en vermoeiende reis vanuit Noord-Europa naar de Extremadura aan de voet van Pyreneeën. Hét hoogtepunt van de reis is misschien wel het bezoek aan de gierenvoederplaats waar Vale Gieren op enkele tientallen meters afstand te bewonderen zijn! Tel daarbij op de mogelijkheid van schitterende waarnemingen van Lammergieren en Rode Wouwen en het spektakel is compleet.

Blue Elephant

India – vogel- en natuurreis met tijgers én leeuwen – 16 dagen – vertrek 14 november 2014

We vliegen naar Delhi en maken een rondreis naar Corbett, Bharatpur en Gujarat. De Taj Mahal wordt zeker niet overgeslagen.
In Corbett maken we kans op witbandzeearend, Bengaalse gier en Himalayagier, maar ook talloze overwinterende vogels uit Siberië zoals de blauwstaart of de roodkeelnachtegaal en de heel bijzondere Ibisbill.
Tijgers nemen we waar vanaf de rug van een olifant. In Bharatpur bezoeken we een paar dagen het wereldberoemde Natioale Park met de broedkolonies van Indische nimmerzat en andere soorten. Casarca’s, Indische ganzen, bastaard-en keizerarenden overwinteren hier. In Gujarat zullen we naast de leeuwen en de wilde ezels vele woestijn en steppevogels zien zoals Houbaratrap, jufferkraanvogel, zandhoenders. Deze groepsreis, in samenwerking met vogelbescherming Nederland vertrekt 14 november a.s. Deze reis kan op een ander moment ook op individuele basis gedaan worden. Lees meer

BirdingBreaks

Madagaskar –280 soorten waarvan maar liefst 111 endemisch – 16 dagen – vertrek 20 november 2014

Madagaskar is wereldberoemd vanwege zijn enorme diversiteit aan flora en fauna. Er zijn 5 vogelfamilies uniek voor Madagaskar namelijk de mesites, asities, cuckoo-rollers, vanga’s en de prachtige ground-rollers. Daarnaast is Madagaskar beroemd vanwege het voorkomen van lemuren, maki’s en reptielen. In Madagaskar ligt een bergrug die van noord- zuid over het eiland loopt. Deze  zorgt voor neerslag in het oosten vanwege aanlandige wind van de Indische Oceaan. Dit zorgt voor tropische bossen in het oosten en meer droge vegetatie typen in het zuidwesten. Tijdens deze reis, die zowel het oosten als het zuidwesten aandoet, bezoeken we beide biotopen.

Oman – 10 dagen – vertrek 20 november 2014

Prachtige woestijnen, een lange kustlijn met een interessante pelagische avifauna maar ook groene bergen en oases; Oman heeft buitengewoon verschillende landschapstypen. Vogelsoorten van drie continenten komen hier samen. In het noorden vindt je Aziatische soorten, terwijl in de uitlopers van het Dhofargebergte in het zuiden, de Afrikaanse avifauna nadrukkelijker aanwezig is. In het najaar worden de lokale soorten aangevuld met Europese en Aziatische soorten die hier een prima overwinteringsplek vinden. Daarbij ligt Oman op een belangrijke trekroute van Aziatische soorten die in oostelijk en zuidelijk Afrika overwinteren. De ligging aan de diepe Arabische Zee voegt het extra element van zeevogels toe, waaronder een aantal speciale soorten. Het spreekt voor zich dat we tijdens deze reis de verschillende regio's gaan bezoeken. De Omani's zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam, er is bijzonder weinig criminaliteit en dankzij het uitstekende wegennet zijn de verschillende regio's goed te bereiken.

Blue Elephant

Gambia met mogelijke verlenging Senegal - een stukje Afrika ter kennismaking – 15 dagen – vertrek 21 november 2014

Geen beter land om de vogels van Afrika te leren kennen. In een veilige en rustige omgeving zien we tal van nieuwe soorten en ontmoeten we vertrouwde soorten die hier overwinteren, zoals rosse grutto’s, strandlopers, visarenden. Door de wisselende biotopen zullen we bij elk biotoop weer andere vogels aantreffen. Deze rondreis start aan de kust met soorten als palmtortel, vuurvinkje, roodoogtortel, blauwfazantje, groene kakelaar, roodsnaveltok, roodbuikhoningzuiger en vele andere soorten. Vooral wevers komen in veel soorten voor en zijn overal te zien. In de mangrovebossen van Tentaba maken we kans op reuzenreiger, witrugkwak en African Finfoot. We bezoeken Georgetown voor de krokodilwachter, karmijnrode bijeneter, Afrikaanse zeearenden en nijlpaarden.
Als mogelijke verlenging naar Senegal kunt u het prachtige gebied van de Saloum-delta verkennen of een tocht maken naar Kaolac waar we woestijn en steppevogels kunnen spotten. Ook het wildpark Fathale is een mogelijkheid om een gamedrive te maken.
Ook deze reis in samenwerking met Vogelbescherming Nederland.  Lees meer

Colombia – 19 dagen – vertrek 27 november 2014

De ornithologische schatten van het Zuid-Amerikaanse content zijn al lang geen geheim meer. Diverse landen zijn dan ook met recht al jaren populaire bestemmingen voor BirdingBreaks reizen. Eén van de meest tot de verbeelding sprekende landen is echter pas sinds kort goed te bereizen: het vogelparadijs Colombia. Met een nationale vogellijst die twee keer zoveel soorten telt als die van het hele Westelijk Palearctisch gebied bij elkaar, is Colombia zonder twijfel één van de beste vogelbestemmingen op onze planeet. Naast de zeer grote aantallen soorten die we tijdens deze reis gaan zien, zijn de soorten die we zien vaak ook nog eens ontzettend mooi! Zeer tot de verbeelding sprekende namen van veelal endemische soorten komen voorbij. We zien soorten met prachtige namen als Black-and-Gold Tanager, Mattoral Tapaculo, Coppery-bellied Puffleg, Blue-throated Starfrontlet, Santa Marta Woodstar, Blossomcrown en uiteraard nog heel veel meer! Een reis naar Colombia staat bij velen erg hoog op de verlanglijst en we zijn dan ook verheugd deze reis als eerste Nederlands vogelreisorganisatie in ons programma te hebben om aan deze wens gehoor te geven!

Zuid Portugal in de winter – 8 dagen – vertrek 12 december 2014

De Algarve is één van de beste regio’s voor de observatie van vogels van het Iberisch Schiereiland. Het doet zeker niet onder voor meer bekende gebieden zoals de Spaanse Coto Donana. Er komen meer dan 300 vogelsoorten voor, waaronder veel roofvogels, zeevogels, steltlopers, eenden en zangvogels. Ook in de winter is het een goed vogelgebied!
Tijdens de reis bezoeken we de meest belangrijke wetlands in het zuiden zoals de delta van Ria Formosa, Castro Marim- moerassen en de lagune van Salgados. Eén dag reizen we noordelijk tot de Alentejo streek speciaal voor de steppevogels, Spaanse Keizerarend en gieren.

Blue Elephant

Bhutan met White-bellied Heron en Black-necked Crane– 19 dagen – vertrek 13 december 2014

Hotspot voor  de uiterst zeldzame White Bellied Heron en Black-necked Crane. We zullen de sneeuwduif zien en de oogverblindende Himalayan monal. De Ibisbill is een vaste bewoner die tijdens elke reis veel gezien wordt. Elke dag is  anders met veel nieuwe soorten. In de winter is Bhutan zeer rijk aan overwinteraars, kleine zangvogels maar ook Forktails, Upland buizerd enzovoorts. Maar de standvogels zijn ook zeer goed te zien met de vele soorten laughingthrushes, scimitar babblers en yuhina’s. We komen aan in Paro en we reizen in etappes het land door van west naar het ongerepte oosten van Bhutan. Tijdens deze reis zult u een duizelingwekkende vogelrijkdom beleven.
Bhutan is één van de belangrijkste biodiversiteits-hotspots op aarde. In de huidige situatie is ruim 70% van het land bedekt met bos – een belangrijk deel daarvan ongerept – en is een kwart van het land is beschermd in nationale parken en reservaten. Bhutan kent een enorm gevarieerde natuur, van de subtropische zone in het zuiden naar de hoog alpine omstandigheden boven de 4000m.  Lees meer

Thailand  – 16 dagen – vertrek 30 januari 2015

Ontspannen en vriendelijke bewoners, een uitgebreide, heerlijke keuken, een uitstekende infrastructuur en prachtige nationale parken die zowel koraalriffen, tropische jungle als bergbossen beslaan: Thailand heeft het allemaal. En vogels. Veel vogels. Daarmee is het Zuidoost-Aziatische land al jaren een favoriete bestemming onder vogelaars. Deze reis voert door Centraal- en Noord-Thailand, van de kustgebieden van de Thaise Golf, via de tropische heuvelbossen in het centrale deel van het koninkrijk, tot aan het noorden, waar de hoogste berg van het land ligt. Pak Tale, de eerste bestemming, is dé nieuwe hot spot van Thailand, gelegen ten zuidwesten van hoofdstad Bangkok. Bij deze zoutpannen zijn duizenden steltlopers aanwezig. Iedere winter zit daar een mythische soort tussen: de Lepelbekstrandloper.

SNP Natuurreizen

SNP organiseert reizen voor beginnende én gevorderde vogelaars. Naar het Lac du Der of de Spaanse Extremadura. Maar ook naar Estland en Zuid-Afrika. U reist met ervaren en deskundige reisleiders in kleine groepen en overnacht in kleinschalige accommodaties.

Hotel nodig?