Spring naar content

bijeneter / BirdphotoVogelreizen in binnen en buitenland

Nederland heeft ontzettend veel te bieden aan prachtig vogelleven. Maar ook in het buitenland zijn bijzondere vogelgebieden te bezoeken. Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd. Op deze pagina bieden wij u een selectie vogelreizen. De genoemde organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming.

North Atlantic Odyssey: een speciale LEDENREIS naar Spitsbergen – 12 dagen – vertrek mei 2016

Onder begeleiding van deskundige gidsen van Inezia Tours gaat u aan boord van de Ortelius op zoek naar de vele noordelijke zeevogels, walvissen, ijsberen, poolvossen, walrussen.
Deze fantastische ledenreis in 2015 is reeds volgeboekt. Reden om in 2016 weer een ledenreis naar Spitsbergen te organiseren. De inschrijving voor deze reis is alweer geopend.
Onderweg zien we duizenden zeevogels als papegaaiduiker, jan van gent, zwarte zeekoet, alk, kleine alk, grote jager, kleine jager, noordse stormvogel, noordse pijlstormvogel en de in Nederland zeer zeldzame dikbekzeekoet. Bovendien is er kans op het zien van zeezoogdieren als bruinvis, tuimelaar, witsnuitdolfijn, dwergvinvis, gewone vinvis, blauwe vinvis, butskop en bultrug.

Inezia draagt een aanzienlijk deel van de opbrengst af aan Vogelbescherming. Deelnemers dragen dus bij aan bescherming.

Fogol -  Vogelvaartocht naar vogeleiland de Kreupel – avond– 28 augustus 2015

Ga in gezelschap van andere leden van Vogelbescherming ’s avonds mee op excursie naar Vogeleiland de Kreupel in het IJsselmeer. Dat is in de nazomer de belangrijkste slaapplaats voor zwarte sterns in Europa.

Onder het genot van een heerlijk biologisch zomers Italiaans pastabuffet zullen we veel foeragerende visdieven en zwarte sterns tegenkomen en als we geluk hebben zien we dwergmeeuwen. We zullen het anker uitgooien of aanmeren in het haventje naast het vogeleiland. Daar beleven we dan een zonsondergang op het IJsselmeer tussen duizenden vogels op vogeleiland de Kreupel.

Delta Safari

Arenden in de Biesbosch – 4 dagen – vertrek 14 augustus 2015

Een weekend lang verblijven in het decor van de nieuwe wildernis-film “Holland, natuur in de Delta”. In september komt deze Nederlandse natuurfilm in de bioscopen, maar zo lang hoef je niet te wachten. Delta Safari organiseert in augustus een natuurweekend in de prachtige Biesbosch. Vanuit een klein groepsverblijf midden in de Brabantse Biesbosch trekken we er een weekendlang op uit. Te voet, met een bootje of met de kano. In de nazomer verblijven er veel arenden in de Biesbosch. De nesten van de zeearenden zijn uitgevlogen. En visarenden pleisteren er op weg naar het Zuiden. Het ideale moment om dit zoetwater getijde gebied te bezoeken.

Texel – 3 dagen – vertrek 28 augustus 2015

Gegarandeerd vertrek! Jaarlijks worden er ongeveer 270 soorten gezien, waarvan er circa 80 tot broeden komen. Texel is ook bekend vanwege zijn broedende Lepelaars; in 2006 werden maar liefst 358 nesten geteld. Een bezoek aan Texel is eigenlijk het hele jaar door de moeite waard. Bij deze vogelreis is gekozen voor eind augustus. Dit is misschien wel een van de meest vogelrijke tijden van het jaar. De trek van steltlopers en zangvogels is in volle gang en we maken kans op schaarse doortrekkende soorten zoals Grauwe Franjepoot, Draaihals en Ortolaan.

Bulgarije, vogeltrek langs de Zwarte Zee – 7 dagen – vertrek 7 september 2015

Begin september voltrekt zich een waar vogeltrekspektakel langs de kustgebieden van de Zwarte Zee in Bulgarije. De vele duizenden roofvogels, pelikanen, ooievaars en zangvogels die langs de ‘Black Sea Flyway’ of Via Pontica komen, doen niet onder voor de meer bekende plekken om najaarstrek te bekijken als Gibraltar of de Bosporus. Daar komt in Bulgarije nog bij dat de habitats langs de kust uitstekende ‘migrant traps’ zijn. Het uitgestrekte steppegebied dat glooiend naar de kust toe afbuigt, vormt een natuurlijke bottle-neck voor trekvogels. De indrukwekkende Cape Kaliakra aan het einde van dit steppegebied vormt dan ook de ideale plek om de stroom van trekvogels te bekijken.

Blue Elephant

Bolivia  Vogelrondreis in Amazone – Andes gebied – 15 dagen – vertrek 26 september 2015

Nog niet zoveel bezocht, maar misschien wel het mooiste vogelland van Zuid-Amerika. Startend in de tropische laaglanden bij Santa Cruz en geleidelijk aan de bergen van de Andes beklimmen tot 4700 m, door ongerepte wouden, levert een enorme variatie in habitats op. Met veel meer dan 400 soorten, waarvan tientallen endemisch en nog veel meer endemische ondersoorten. In het indrukwekkende Titicaca Meer met zijn drijvende rietvelden, gaan we zoeken naar de Titicacafuut en veel meer andere soorten. Zie voor een uitgebreide beschrijving onze website.

Zuid-Portugal in het najaar – 8 dagen – vertrek 29 september 2015

De Algarve is één van de beste regio´s voor de observatie van vogels van het Iberisch Schiereiland en doet niet onder voor meer bekende gebieden zoals de Spaanse Coto Doñana. Er komen meer dan 300 vogelsoorten voor, waaronder veel roofvogels, zeevogels, steltlopers, eenden en zangvogels. Gedurende het hele jaar is het een goed vogelgebied, maar met name in het najaar als de eerste wintergasten zich mengen bij de laatste zomergasten en de najaarstrek in volle gang is. De toeristische infrastructuur en het vliegveld van Faro maken het bovendien tot een comfortabele en makkelijk te bereiken bestemming.

Delta Safari

Zeeland en zeevogels combi-weekend – 4 dagen – vertrek 6 november 2015

Delta Safari organiseert in het najaar regelmatig zeevogeltochten vanuit Zeeland. Voor mensen die wat verder moeten reizen bieden we nu de mogelijkheid om er een heel Zeeuws vogelweekend aan vast te plakken. We verblijven in een groepsverblijf dat direct naast natuurgebied de Prunje ligt. In november zijn hier al volop overwinterende ganzen te zien. Vnauit ons verblijf zijn verschillende andere Zeeuwse vogelgebieden te bezoeken. En op zondag gaan we mee met de zeevogeltocht op de Noordzee. Een hele dag op zoek naar jan-van-genten, jagers en andere bijzondere zeevogels.

Blue Elephant

India – vogels, tijgers en leeuwen – 16 dagen – vertrek 15 november 2015

Een onvergetelijke reis naar de mooiste vogelgebieden van India. U ziet een overvloed aan roofvogels en uilen waaronder de tawny en de bruine visuil. We bezoeken Corbett met de Himalayavogels, Bharatpur met de watervogelrijkdom en de broedkolonies, GIR en de Little Rann of Kutch met de vogels van de droge gebieden. We gaan op de olifant op zoek naar tijger en zullen de leeuwen ontmoeten. De vele kleuren in de kleding van de bevolking, het wonder de Taj Mahal, de leeuwen, tijgers, apen, de prachtige vogels, dit alles in een land dat enorm in ontwikkeling is, is een belevenis die nog lang in het geheugen gegrift blijft.

India, vogels en tijgers – 16 dagen – vertrek 25 november 2015

India heeft een prachtige en indrukwekkende natuur met meer dan 1200 vogelsoorten. Tijdens deze reis nemen we u mee naar de vruchtbare gronden van de Ganges - het meest typische deel van het Indiase landschap - maar ook naar de voet van de Himalaya met zijn schitterende rivierlandschappen en bossen. De diversiteit aan soorten is hier enorm. Het laatste deel van reis brengen we door in de woestijnachtige landschappen van Rajasthan met een compleet andere set aan vogelsoorten. Daarnaast hoort een bezoek aan de Taj Mahal natuurlijk niet te ontbreken en doen we een serieuze poging om Tijger te zien te krijgen in Corbett National Park en Ranthambhore National Park.

Colombia  – 19 dagen – vertrek 29 november 2015

De ornithologische schatten van het Zuid-Amerikaanse continent zijn al lang geen geheim meer. Diverse landen zijn dan ook met recht al jaren populaire bestemmingen voor BirdingBreaks.nl reizen. Eén van de meest tot de verbeelding sprekende landen is echter pas sinds kort goed te bereizen: het vogelparadijs Colombia. Met een nationale vogellijst die twee keer zoveel soorten telt als die van het hele Westelijk Palearctisch gebied bij elkaar, is Colombia zonder twijfel één van de beste vogelbestemmingen op onze planeet.

Sri Lanka  – 17 dagen – vertrek 2 december 2015

Het schitterende tropische eiland Sri Lanka is een waar paradijs voor natuur- en cultuurliefhebbers. Sri Lanka ligt in de Indische Oceaan net ten zuiden van India en is, met een oppervlakte van anderhalf keer Nederland, relatief klein. De weelderige vegetaties van de nationale parken bieden ruimte aan niet minder dan 33 endemische vogelsoorten en nog eens 21 ondersoorten. Daarnaast biedt het eiland mogelijkheden tot het zien van Aziatische Olifant, Lippenbeer en Luipaard. Het landschap van Sri Lanka is zeer gevarieerd met bergketens, glooiende heuvels, groene valleien en open vlaktes.

SNP Natuurreizen

SNP organiseert reizen voor beginnende én gevorderde vogelaars. Naar het Lac du Der of de Spaanse Extremadura. Maar ook naar Estland en Zuid-Afrika. U reist met ervaren en deskundige reisleiders in kleine groepen en overnacht in kleinschalige accommodaties.

Hotel nodig?

meer informatie

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.