Spring naar content

bijeneter / Birdphoto Vogelreizen in binnen en buitenland

Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd door verschillende reisorganisaties. Een aantal van die organisaties ondersteunen ons werk als Reispartner of partner. Zij onderschrijven het belang van ecologisch verantwoord toerisme.
Op deze pagina bieden wij u een overzicht van deze reisorganisaties en een selectie van hun reizen.

Unieke Vogelbeschermingsreizen naar Marokko - 24 maart, 1 april en 9 april

Na de succesvolle reizen in 2014 en 2015 organiseert BirdingBreaks ook in 2016 weer een aantal ‘easy birding’ ledenreizen naar Marokko. Niets is zo karakteristiek voor Marokko-in-het voorjaar als de roepjes van heel hoog overvliegende bijeneters of de aanblik van een boerenzwaluw die laag over het woestijnzand noordwaarts vliegt. Meer informatie

Bolivia  Vogelrondreis in Amazone – Andes gebied

15 dagen
Vertrek 26 september 2015

Nog niet zoveel bezocht, maar misschien wel het mooiste vogelland van Zuid-Amerika. Startend in de tropische laaglanden bij Santa Cruz en geleidelijk aan de bergen van de Andes beklimmen tot 4700 m, door ongerepte wouden, levert een enorme variatie in habitats op. Met veel meer dan 400 soorten, waarvan tientallen endemisch en nog veel meer endemische ondersoorten. In het indrukwekkende Titicaca Meer met zijn drijvende rietvelden, gaan we zoeken naar de Titicacafuut en veel meer andere soorten. Zie voor een uitgebreide beschrijving onze website.

Schiermonnikoog

3 dagen
Vertrek 16 oktober 2015

Het Waddeneiland Schiermonnikoog is zonder twijfel één van de mooiste plekken in ons land. Nagenoeg het hele eiland is aangeduid als Nationaal Park en de ruime afwisseling tussen de verschillende habitats zorgt voor een ongeëvenaard rijke natuurervaring. Het late najaar op Schiermonnikoog levert -afhankelijk van de weersomstandigheden - nog aardig wat trek op. Denk hierbij aan verschillende soorten lijsters, Vinken, Kepen, Veldleeuweriken maar ook soorten als Sneeuwgors en Strandleeuwerik. De weilanden en akkers op het eiland staan garant voor groepen steltlopers en ganzen zodat een bezoek aan Schiermonnikoog gegarandeerd vogelrijk is!

Spanje, Pyreneeën

7 dagen
Vertrek 3 november 2015

Tijdens deze reis naar Noord-Spanje komen 3 verschillende habitats aan bod, te weten, van hoog naar laag: het hooggebergte van de Pyreneeën, het laaggebergte van de Sierra de Guara en de steppen van Los Monegros. Daarnaast zullen we op de eerste of laatste dag een kort bezoek brengen aan een wetland aan de kust, dichtbij het vliegveld. Het belooft dus een grote verscheidenheid aan landschapstypen en vogels! Het najaar is uitermate geschikt om een bezoek te brengen aan dit gebied omdat veel soorten vanuit het hooggebergte afdalen naar lagere streken en zich dan beter laten zien.

Namibië

15 dagen
Vertrek 4 november 2015

Namibië is een land dat bij veel mensen bekend staat om zijn indrukwekkende en vaak eindeloze landschappen waarbij vooral de rode zandduinen op ieders zijn netvlies staan. Namen als de Skeleton Coast, Sossousvlei, Namib Desert en Etosha horen bij deze landschappen en spreken tot de verbeelding bij velen. Tijdens deze reis bezoeken we ze allemaal en ontdekken we dat in deze indrukwekkende landschappen een verrassend gevarieerd palet aan vogel- en diersoorten te vinden is. Vanaf de hoofdstad van Namibië, Windhoek, staat er een lange maar mooie rit op het programma met als bestemming het beroemde Namib Naukluft Park.

Zeeland en zeevogels combi-weekend

4 dagen
Vertrek 6 november 2015

Delta Safari organiseert in het najaar regelmatig zeevogeltochten vanuit Zeeland. Voor mensen die wat verder moeten reizen bieden we nu de mogelijkheid om er een heel Zeeuws vogelweekend aan vast te plakken. We verblijven in een groepsverblijf dat direct naast natuurgebied de Prunje ligt. In november zijn hier al volop overwinterende ganzen te zien. Vnauit ons verblijf zijn verschillende andere Zeeuwse vogelgebieden te bezoeken. En op zondag gaan we mee met de zeevogeltocht op de Noordzee. Een hele dag op zoek naar jan-van-genten, jagers en andere bijzondere zeevogels.

India – vogels, tijgers en leeuwen

Vertrek 15 november 2015

Een onvergetelijke reis naar de mooiste vogelgebieden van India. U ziet een overvloed aan roofvogels en uilen waaronder de tawny en de bruine visuil. We bezoeken Corbett met de Himalayavogels, Bharatpur met de watervogelrijkdom en de broedkolonies, GIR en de Little Rann of Kutch met de vogels van de droge gebieden. We gaan op de olifant op zoek naar tijger en zullen de leeuwen ontmoeten. De vele kleuren in de kleding van de bevolking, het wonder de Taj Mahal, de leeuwen, tijgers, apen, de prachtige vogels, dit alles in een land dat enorm in ontwikkeling is, is een belevenis die nog lang in het geheugen gegrift blijft.

India, vogels en tijgers

Vertrek 25 november 2015

India heeft een prachtige en indrukwekkende natuur met meer dan 1200 vogelsoorten. Tijdens deze reis nemen we u mee naar de vruchtbare gronden van de Ganges - het meest typische deel van het Indiase landschap - maar ook naar de voet van de Himalaya met zijn schitterende rivierlandschappen en bossen. De diversiteit aan soorten is hier enorm. Het laatste deel van reis brengen we door in de woestijnachtige landschappen van Rajasthan met een compleet andere set aan vogelsoorten. Natuurlijk is er een  bezoek aan de Taj Mahal en doen we een serieuze poging om tijgers te zien te krijgen in Corbett National Park en Ranthambhore National Park.

Colombia

19 dagen
Vertrek 29 november 2015

De ornithologische schatten van het Zuid-Amerikaanse continent zijn al lang geen geheim meer. Diverse landen zijn dan ook met recht al jaren populaire bestemmingen voor BirdingBreaks.nl reizen. Eén van de meest tot de verbeelding sprekende landen is echter pas sinds kort goed te bereizen: het vogelparadijs Colombia. Met een nationale vogellijst die twee keer zoveel soorten telt als die van het hele Westelijk Palearctisch gebied bij elkaar, is Colombia zonder twijfel één van de beste vogelbestemmingen op onze planeet.

Zuid-Portugal in de winter

Vertrek 11 december 2015

We bezoeken de meest belangrijke wetlands in het zuiden zoals de delta van Ria Formosa, Castro Marim-moerassen en de lagune van Salgados, waar we een grote verscheidenheid aan steltlopers, meeuwen, sterns, eenden, lepelaars, flamingo´s en reigers kunnen verwachten. Het uiterste zuidwestelijke puntje van Europa, de Kaap van San Vicente en het schiereiland van Sagres mogen niet in het programa ontbreken, landschappelijk spectaculair door de klifkusten (met zeevogels zoals o.a. pijlstormvogels, stormvogels, jagers, etc...). Eén dag reizen we noordelijk tot de Alentejo streek speciaal voor de steppevogels, Spaanse keizerarend en gieren.

Spanje: Nieuwjaarsreis Noordoost Spanje

(met bezoek aan gierenvoerplek!)

Vertrek 26 december

Noordoost Spanje biedt zeer uiteenlopende landschappen in een relatief klein gebied: wetlands in de Ebro Delta, steppen bij Belchite en het Mediterrane berglandschap van de zuidelijke Pyreneeën. Dit zijn stuk voor stuk topgebieden voor vogelaars, iedere plek heeft zijn speciale vogels en een eigen charme. Het landschap is op veel plaatsen nog bijna maagdelijk, wat een grote aantrekkingskracht uitoefent op veel verschillende vogelsoorten. Het klimaat is Mediterraan, met zachte winters en weinig neerslag, waardoor reizen hier ook in de winter bijzonder aangenaam kan zijn.

Sri Lanka

14 dagen
vertrek 16 februari 2016

Sri Lanka heeft een rijke avifauna met meer dan 30 endemen en bijna 50 semi-endemen die alleen met India gedeeld worden. In de winter, precies de tijd voor onze reis, worden deze soorten aangevuld met trekvogels uit het noorden, waardoor we tijdens onze reis meer dan 250 soorten kunnen zien! We gaan op zoek naar vogels als de prachtige Sri Lanka Blue Magpie, Red-faced Malkoha, Indian Pitta, Pied Thrush, Kashmir Flycatcher en de pas recent ontdekte Serendib Scops Owl. We komen ook de nodige zoogdieren tegen en gaan op zoek naar de Big Three van Sri Lanka: Aziatische olifant, luipaard en lippenbeer.

Costa Rica

vertrek 25 februari 2016

Met 878 soorten bevat Costa Rica ongeveer 10% van alle vogelsoorten terwijl het oppervlakte slechts 0.01 % is van de totale wereldoppervlakte. Naast 7 soorten die alleen in Costa Rica voorkomen deelt het samen met het westelijke deel van buurland Panama daarnaast nog ruim zestig semi-endemen. Er is een enorme diversiteit aan leefgebieden, van droog tropisch bos tot natte regenwouden en van droge steppes tot mangroves. Tijdens deze vogelreis komen de mooiste natuurgebieden van Costa Rica aan bod, mijden we de toeristische plekken en maken wij gebruik van rustig gelegen ecolodges, midden in de natuur.

Slowakije

vertrek 6 mei 2016

Slowakije is al jaren een zeer geliefde bestemming voor vogelaars. Vooral de spechten, met minimaal 1.000 broedparen van alle (!) Europese spechtensoorten, en uilen met honderden broedparen dwerguil, ruigpootuil, oeraluil en oehoe doen het goed in dit kleine land in het midden van Europa. Keizerarenden worden hier relatief eenvoudig gezien en soorten die bij ons niet of zeer moeilijk te zien zijn als sakervalk, korhoen, hazelhoen, rotskruiper, kleine klapekster, roodmus en citroenkwikstaart zorgen voor extra aantrekkingskracht. Deze reis combineert verschillende goede habitats, van wetlands tot droge semi-steppe en van bergbossen tot graslanden.

Onderstaande organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming

Onze Reispartners

Onze partners

Overige natuur- en vogelreisorganisaties

Hotel nodig?

meer informatie

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.