Spring naar content

bijeneter / Birdphoto Vogelreizen in binnen en buitenland

Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd door verschillende reisorganisaties. Een aantal van die organisaties ondersteunen ons werk als Reispartner of partner. Zij onderschrijven het belang van ecologisch verantwoord toerisme.

Leden- en beschermingsreizen met Vogelbescherming

In samenwerking met Vogelbescherming organiseren verschillende reisorganisaties een aantal
leden- en beschermingsreizen waarmee u bijdraagt aan Vogelbescherming.
Deze reizen zijn zeer geschikt voor ‘beginnende vogelaars’ en natuurliefhebbers.

Klik hier voor de ledenreizen

Selectie vogelreizen van onze Reispartners:

Sri Lanka

14 dagen
vertrek 16 februari 2016

Sri Lanka heeft een rijke avifauna met meer dan 30 endemen en bijna 50 semi-endemen die alleen met India gedeeld worden. In de winter, precies de tijd voor onze reis, worden deze soorten aangevuld met trekvogels uit het noorden, waardoor we tijdens onze reis meer dan 250 soorten kunnen zien! We gaan op zoek naar vogels als de prachtige Sri Lanka Blue Magpie, Red-faced Malkoha, Indian Pitta, Pied Thrush, Kashmir Flycatcher en de pas recent ontdekte Serendib Scops Owl. We komen ook de nodige zoogdieren tegen en gaan op zoek naar de Big Three van Sri Lanka: Aziatische olifant, luipaard en lippenbeer.

Costa Rica

16 dagen
vertrek 25 februari 2016

Met 878 soorten bevat Costa Rica ongeveer 10% van alle vogelsoorten terwijl het oppervlakte slechts 0.01 % is van de totale wereldoppervlakte. Naast 7 soorten die alleen in Costa Rica voorkomen deelt het samen met het westelijke deel van buurland Panama daarnaast nog ruim zestig semi-endemen. Er is een enorme diversiteit aan leefgebieden, van droog tropisch bos tot natte regenwouden en van droge steppes tot mangroves. Tijdens deze vogelreis komen de mooiste natuurgebieden van Costa Rica aan bod, mijden we de toeristische plekken en maken wij gebruik van rustig gelegen ecolodges, midden in de natuur.

Suriname: Vogels en zoogdieren van Suriname

12 dagen
Vertrek 10 maart 2016

Van kust tot jungle, van rivieren tot savanne, Suriname heeft het allemaal! Tijdens deze groepsreis komen we in een totaal andere wereld, met overrompelende natuur, een tropisch klimaat en een warm welkom in de Nederlandse taal. We bezoeken de kust, verschillende rivieren, de droge savanne, maar uiteraard ook de uitgestrekte en vooral ongerepte jungle van het binnenland.
Onder andere inclusief kanotocht in jungle, boottocht naar Tonka eiland.

Finland in de winter, fotoreis

7 dagen
Vertrek 15 maart 2016

Er zijn weinig plekken op aarde waar het in de winter zo magisch mooi is als in het noorden van Finland. De winterlandschappen zijn er adembenemend, zeker in combinatie met het noorderlicht, dat het magische effect van deze bijzondere plek nog eens versterkt. Voor de vogelfotograaf heeft Noord-Finland nog meer verassingen in petto. Auerhoen, hazelhoen, laplanduil, sperweruil, haakbek, bruinkopmees, taigagaai en andere tot de verbeelding sprekende soorten laten zich in deze bijzondere, soms sprookjesachtige, omstandigheden vaak verrassend goed fotograferen.

Estland, spechten, uilen en hoenders

Vertrek 6 april 2016

Deze reis in het vroege voorjaar is vooral gericht op hoenders, uilen en spechten. Zo maken we kans op Auerhoen, Korhoen én Hazelhoen; 8 soorten spechten en oeral-, dwerg- en ruigpootuil. Bovendien overwinteren voor de kust van Estland zo’n 2000 Steller’s eiders, vergezeld door 10.000-den prachtige ijseenden. De aantallen lopen naar het voorjaar toe langzaam af, maar er blijven er altijd hangen. Dat geldt ook voor soorten als sneeuwgors, pestvogel en frater. Op doortrek mogen we al kraanvogels en ruigpootbuizerd verwachten.

Cyprus

Vogeltrek in het voorjaar EASY Birding

Vertrek 12 april 2016

Elke dag zal er nieuw aanbod aan vogels binnenkomen en afhankelijk van het weer kunnen dit zelfs grote aantallen en variaties zijn. Cyprus is de plek om twee specialiteiten te vinden die naar het eiland vernoemd zijn, de Cyprustapuit en Cyprusgrasmus. Daarnaast is het eiland prachtig qua landschap, flora en zijn er enkele van de best bewaard gebleven overblijfselen te vinden van de Griekse en Romeinse cultuur. Aangevuld met een mooie variatie aan soorten, belooft een vogelreis in het voorjaar naar Cyprus een erg leuke ontspannen vogel- en natuurvakantie te worden!

Spanje: Ebrodelta, steppen en Pyreneeën

10 dagen
Vertrek 29 april 2016

Tijdens onze diverse Pyreneeën-excursies met de Spaanse Lammergierstichting FCQ, maken we kans op o.a. vale en aasgier, zwarte en rode wouw, slangenarend, steenarend, dwergarend, alpengierzwaluw, rotszwaluw, waterspreeuw, alpenheggenmus.
In de Ebrodelta ontdekken we woudaapje, purperreiger, kwak, koereiger en ralreiger en nog andere soorten waaronder doortrekkende steltlopers.
In de Catalaanse steppen gaan we op zoek naar soorten als kleine trap, griel, witbuik- en zwartbuikzandhoen, kalanderleeuwerik, kortteenleeuwerik en zwarte spreeuw. Een echte vogelreis om volop van te genieten!

Estland:
Uniek en ongerept

Vertrek 30 april 2016

Bossen, eindeloze veenmoerassen en honderden eilanden voor de kust, vogels en zoogdieren die je in Europa niet zo gemakkelijk ziet in zulke grote aantallen. Niet te missen: baltsende auerhoenders en korhoen. Hazelhoen, drieteenspecht, witrugspecht en kraanvogel zijn net als oeraluil en dwerguil, goed waar te nemen. Prachtige ongerepte veengebieden, met steenarend, klapekster, goudplevier, brilduiker en bosruiter. Langs de kust zien we vogeltrek met ijseend, zwarte en grote zee-eenden. Geen land in de Europese Unie heeft zo’n geweldige populatie van de bruine beer als Estland. En vos, marterhond, elanden en misschien zelfs wolven.

Oost Bhutan spectaculair,  vogelrijkdom en  mysterieus

13 dagen
Vertrek 5 mei 2016

Behoor tot de eersten die deze ongerepte en geheimzinnige uithoek van de Himalaya bezoeken. Duizelingwekkende kleurrijke bloemenzeeën van vele soorten rododendrons en azalea’s, waarboven de nog kleurrijker sunbirds rondzwermen. Je vogelt een paar dagen langs de mooiste vogelroute van heel Azië, de Lingmethang road in de Yonkola regio. In de bergen gaan we voor Satyr Tragopan, Spot-winged Grosbeak, Golden-breasted and Yellow-throated fulvettas, Long-tailed en Beautiful sibias, forktails, Rufous-necked hornbill, vele laughingthrushes, Red-headed en Wards Trogon, Long-tailed Broadbill, Cutia, en nog veel meer.

China, Sichuan en Tibetaans Plateau

16 dagen
Vertrek 19 mei 2016

Meer dan tweederde van alle Chinese endemische vogelsoorten komen hier voor. We gaan op zoek naar soorten als Giant Laughingthrush, Emei Shan Liocichla, Golden Parrotbill, Grandala en de Lady Amherst Pheasant. In het noorden van Sichuan gaan we op zoek naar hoogtespecialiteiten als Black-necked Crane, de Hume’s Ground Tit en diverse sneeuwvinken en roodmussen. Deze reis brengt u naar een bijzondere uithoek van China, waar de Tibetaanse cultuur nog alom aanwezig is en waar de combinatie van de vogels, de prachtige landschappen en de gevarieerde keuken garant staan voor een geweldige reis.

Slovenië natuurreis

vertrek 4 juni 2016

Uitgestrekte bossen, rivieren die onder de grond verdwijnen om kilometers verderop weer boven te komen, bloemrijke hooilanden vol vlinders en een stevige ecologische maaltijd na een lange dag buiten.
Dit biedt deze reis naar het Notranjska gebied in Slovenië.

Mongolië het land van de Henderson’s grondgaai

18 dagen
Vertrek 10 juni 2016

Mongolië één grote steppe? Kom kijken hoeveel méér dit land te bieden heeft aan natuur en vogels. Steppen zijn dominant met kraanvogels en roofvogels. Maar je bezoekt ook de taiga-wouden, meren, moerassen, bergen met alpenweiden en bossen. Daurian Partridge, jufferkraan, steenarend, Sakervalk, Amoervalk, kleine torenvalk, Upland Buzzard, monniksgier, Himalayan Vulture, Mongolian Lark en Meadow Bunting. En het Gobi-Altaï gebied: steenortolaan, Godlewski’s Bunting, bonte tapuit, Brown Accentor, Sulphur-bellied Warbler, White-winged Snow-finch, Mongolian Finch, Twite, lammergier, Himalayan Vulture, Chukar, Altai Snowcock.

IJsland

Vertrek 15 juni 2016

Kenmerkend voor IJsland zijn de ruige kustlijn met eilandjes en fjorden, een bergachtig binnenland en natuurlijk de geisers. Onder de circa 100 broedende soorten op IJsland zitten enkele unieke soorten zoals ijsduiker, harlekijneend, IJslandse brilduiker en kortbekzeekoet. Een groot deel van de wereldpopulatie papegaaiduikers broedt op IJsland en watersnippen zijn een algemene verschijning. Daarbij laten de vogels zich vaak van opvallend dichtbij bewonderen! Het ruige landschap, de tamme, talrijk aanwezige vogels en rijke wateren met diverse soorten walvissen rond IJsland maken een bezoek aan dit land tot een onvergetelijke ervaring.

Madeira, zeevogels, dolfijnen en endemen

Vertrek 23 juni 2016

Unieke zeevogels, kans op walvissen en dolfijnen en een aantal endemische soorten: Madeira is een prachtige bestemming op ongeveer 800 kilometer uit de kust van Portugal, in de Atlantische Oceaan. De eilandengroep herbergt verschillende endemische vogelsoorten en is een paradijs voor de zeevogelliefhebber. Tijdens deze trip maken we kennis met de landvogels van het eiland zoals Madeiragoudhaan en trocazduif. Zeevogels komen ruim aan bod tijdens een unieke boottocht (met overnachting) op Desertas Eiland voor Bulwers stormvogel, Kuhls pijlstormvogel en een kleine kans op een zichtwaarneming van Madeira stormvogeltje.

Zweden: vogeltrek in het najaar

Vertrek 17 september 2016

Europa kent een aantal befaamde “bottlenecks” voor de vogeltrek. Dit zijn plekken waar, vaak vanwege de strategische ligging, vogels in voor- en najaar in duizelingwekkende aantallen langs komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Istanbul, Gibraltar, Eilat of de Zwarte Zeekust van Bulgarije. Maar er ligt ook een locatie met een grote reputatie op slechts zeven uur rijden van de Nederlandse grens: Falsterbo!

Mexico: mega migration

13 dagen
Vertrek 11 oktober 2016

Vogeltrek blijft fascineren. En misschien wel de beste plek ter wereld om die waar te nemen is in Veracruz, Mexico. Hier trekken ieder najaar, in een kleine tien weken tijd, zo’n slordige 5 miljoen roofvogels en andere zwevers door. Dit fenomeen heet de ‘River of Raptors’. Een gemiddelde trekdag hier is altijd goed voor meer dan 50.000 roofvogels, met topdagen van 200.000+! Deze bijzondere reis is gepland op het hoogtepunt van de trek van o.a. Swainsons Hawks en Turkey Vultures, met daartussen soms honderden roofvogels van andere soorten. We bezoeken daarnaast diverse moerassen, delta’s, getijdegebieden en tropisch regenwoud, wandelend en per boot.

Onderstaande organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming

Onze Reispartners

Onze partners

Overige natuur- en vogelreisorganisaties

Hotel nodig?

meer informatie

Meer vogels in uw tuin?

Bestel hier kosteloos ons magazine Vogels dichterbij. Boordevol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Haal de natuur in huis met dit prachtige magazine. Veel vogelplezier!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.