Spring naar content

bijeneter / BirdphotoVogelreizen in binnen en buitenland

Nederland heeft ontzettend veel te bieden aan prachtig vogelleven. Maar ook in het buitenland zijn bijzondere vogelgebieden te bezoeken. Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd. Op deze pagina bieden wij u een selectie vogelreizen. De genoemde organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming.

North Atlantic Odyssey: een speciale LEDENREIS naar Spitsbergen – 12 dagen – vertrek mei 2016

Onder begeleiding van deskundige gidsen van Inezia Tours gaat u aan boord van de Ortelius op zoek naar de vele noordelijke zeevogels, walvissen, ijsberen, poolvossen, walrussen.
Deze fantastische ledenreis in 2015 is reeds volgeboekt. Reden om in 2016 weer een ledenreis naar Spitsbergen te organiseren. De inschrijving voor deze reis is alweer geopend.
Onderweg zien we duizenden zeevogels als papegaaiduiker, jan van gent, zwarte zeekoet, alk, kleine alk, grote jager, kleine jager, noordse stormvogel, noordse pijlstormvogel en de in Nederland zeer zeldzame dikbekzeekoet. Bovendien is er kans op het zien van zeezoogdieren als bruinvis, tuimelaar, witsnuitdolfijn, dwergvinvis, gewone vinvis, blauwe vinvis, butskop en bultrug.

Inezia draagt een aanzienlijk deel van de opbrengst af aan Vogelbescherming. Deelnemers dragen dus bij aan bescherming.

Draag bij aan vogelbescherming in Marokko

Deze bijzondere reizen naar Marokko worden aangeboden in samenwerking met Vogelbescherming Nederland, en met GREPOM, de vogelbeschermingsorganisatie van Marokko en tevens BirdLife partner. Bij het boeken van deze reis helpt u de vogels in Marokko want een deel van de opbrengst van de reis is bestemd voor een beschermingsproject in Marokko!
Het is een prachtige reis in een prachtige tijd van het jaar: de voorjaarstrek is namelijk in volle gang. In dit  jaargetijde zindert het land van trekvogels. Niets is zo karakteristiek voor Marokko-in-het voorjaar als de roepjes van heel hoog overvliegende bijeneters of de aanblik van een boerenzwaluw die laag over het woestijnzand noordwaarts vliegt.

Er zijn 3 vertrekdata, alle in het voorjaar van 2015

Thailand  – 16 dagen – vertrek 30 januari 2015

Ontspannen en vriendelijke bewoners, een uitgebreide, heerlijke keuken, een uitstekende infrastructuur en prachtige nationale parken die zowel koraalriffen, tropische jungle als bergbossen beslaan: Thailand heeft het allemaal. En vogels. Veel vogels. Daarmee is het Zuidoost-Aziatische land al jaren een favoriete bestemming onder vogelaars. Deze reis voert door Centraal- en Noord-Thailand, van de kustgebieden van de Thaise Golf, via de tropische heuvelbossen in het centrale deel van het koninkrijk, tot aan het noorden, waar de hoogste berg van het land ligt. Pak Tale, de eerste bestemming, is dé nieuwe hot spot van Thailand, gelegen ten zuidwesten van hoofdstad Bangkok. Bij deze zoutpannen zijn duizenden steltlopers aanwezig. Iedere winter zit daar een mythische soort tussen: de Lepelbekstrandloper.

Verenigde Staten, Florida – 10 dagen – vertrek 9 februari 2015

In het zuiden van Florida wordt het nooit echt winter en veel vogelsoorten uit Amerika en Canada kiezen er voor om in Florida te blijven overwinteren. De Amerikaanse vogelwereld verschilt enorm van de Europese: de vele kleurige soorten doen exotisch aan en de vogels zijn vaak goed te benaderen.
Soorten als zwarte gier, kalkoengier, slangenhalsvogel, witbuikreiger, bruine pelikaan, rode lepelaar, witte ibis en de majestueuze Amerikaanse zeearend zijn algemeen aanwezig en laten zich vaak goed zien. Bijzondere soorten als kaalkopooievaar, koerlan (Limpkin), Amerikaanse schaarbek, katvogel, parulazanger en geelkruinkwak spreken tot de verbeelding en vormen maar een kleine greep uit het totale aanbod van soorten.

Ethiopië – 16 dagen – vertrek 18 februari 2015

Met maar liefst 850 verschillende vogelsoorten waarvan er 34 alleen in Ethiopië te zien zijn, staat het land in de top tien van vogelbestemmingen in Afrika. Tot de verbeelding sprekende endemische soorten als de Prince Ruspoli's Turaco, de vreemde Stresemann's Bush-Crow en de prachtige White-tailed Swallow maken Ethiopië tot een unieke vogelbestemming. In Bale hopen we soorten als Black-backed Tit, Black-headed Siskin en Abyssinian Longclaw te zien. Op het op 4000m hoog gelegen Sanetti Plateau hopen we op een ontmoeting met de meest zeldzame hondensoort op aarde, de Ethiopian Wolf.

Costa Rica – 16 dagen – vertrek 25 februari 2015

Costa Rica is één van de weinige landen ter wereld waar op zo’n kleine oppervlakte zo veel vogelsoorten voorkomen.
Honderden prachtig gekleurde vogelsoorten, verschillende soorten apen en pijlgifkikkertjes en zoogdieren als neusbeer en miereneter zorgen voor een onvergetelijke reis.
Tijdens deze vogelreis laten we zoveel mogelijk van de mooiste natuurgebieden van Costa Rica aan bod komen, mijden we de toeristisch drukste plekken en maken wij gebruik van rustig gelegen ecolodges, midden in de natuur, zodat we rechtstreeks vanuit onze kamer in alle rust kunnen genieten van de spectaculaire flora en fauna van Costa Rica.

Canada, Zadelrob expeditie op het ijs – 7 dagen – vertrek 27 februari 2015

Elk voorjaar verzamelen ca 250.000 vrouwtjes van de Zadelrob zich op het zeeijs in de St Laurence Baai voor de kust van New Foundland, Canada.  Ze werpen eind februari en in de eerste week van maart een jong, die ze korte tijd zogen. Het zeegebied is een strikt beschermd Nationaal Park, waar elk jaar een klein aantal bezoekers een permit kan krijgen om dit natuurfenomeen te observeren in een spectaculair landschap van sneeuw en zeeijs, vaak in ijzige weersomstandigheden.

Taiwan – 12 dagen – vertrek 17 maart 2015

Taiwan heeft een geweldige mix van aansprekende soorten, wat te denken van twee schitterende endemische fazanten, overwinterende bedreigde Balck-faced Spoonbills en Saunders’Gulls, twee soorten parrotbills, overwinterende Blauwstaarten en Goudlijsters, beauties als Manderijneend, Little Forktail en Japanese Paradise Flycatchers! We zullen het grootste deel van de tijd in de bergen verblijven maar we zijn ook enige tijd aan de kust te vinden op zoek naar overwinterende vogels in wetlands. Het weer is over het algemeen droog en aangenaam, Taiwanezen kennen een interessante cultuur, prima keuken en zijn erg vriendelijk en gastvrij.

Slowakije  – 8 dagen – vertrek 29 april 2015

Slowakije is al jaren een zeer geliefde bestemming voor vogelaars. Vooral de spechten, met minimaal 1000 broedparen van alle (!) Europese spechtensoorten, en uilen met honderden broedparen dwerguil, ruigpootuil, oeraluil en oehoe doen het goed in dit kleine land in het midden van Europa. Keizerarenden kunnen hier relatief eenvoudig gezien worden en soorten die bij ons niet of zeer moeilijk te zien zijn als sakervalk, korhoen, hazelhoen, rotskruiper, kleine klapekster en itroenkwikstaart zorgen voor extra aantrekkingskracht.
We gebruiken slechts drie hotels tijdens de reis en twee van de hotels liggen aan een meer met rijke oevervegetatie waar we dagelijks voor en na het ontbijt veel zangvogels kunnen aantreffen.

Zuid-Afrika – 10 dagen – vertrek 16 juni 2015

Op veler verzoek hebben we een scherp geprijsde reis naar het Krugerpark in Zuid-Afrika samengesteld, een droombestemming voor veel vogel- en natuurliefhebbers. In deze tijd van het jaar is de begroeiing erg open en zijn de vogels en zoogdieren beter te zien dan tijdens de zomer. Tijdens deze reis maken we kans op het zien van vogels als African Finfoot, Pel’s Fishing Owl, Grey-headed Parrot en Gorgeous Bush-Shrike. We zullen ook ons best doen om de Big Five (leeuw, luipaard, olifant, buffel en zwarte neushoorn) en andere tot de verbeelding sprekende zoogdieren als cheetah, hyena, impala, nijlpaard, zebra en giraffe te zien. We reizen in een kleine groep van maximaal zeven personen en nemen elke dag een andere route in het park.

SNP Natuurreizen

SNP organiseert reizen voor beginnende én gevorderde vogelaars. Naar het Lac du Der of de Spaanse Extremadura. Maar ook naar Estland en Zuid-Afrika. U reist met ervaren en deskundige reisleiders in kleine groepen en overnacht in kleinschalige accommodaties.

Hotel nodig?

meer informatie

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.