Spring naar content

bijeneter / BirdphotoVogelreizen in binnen en buitenland

Nederland heeft ontzettend veel te bieden aan prachtig vogelleven. Maar ook in het buitenland zijn bijzondere vogelgebieden te bezoeken. Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd. Op deze pagina bieden wij u een selectie vogelreizen. De genoemde organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming.

North Atlantic Odyssey: een speciale LEDENREIS naar Spitsbergen – 12 dagen – vertrek mei 2016

Onder begeleiding van deskundige gidsen van Inezia Tours gaat u aan boord van de Ortelius op zoek naar de vele noordelijke zeevogels, walvissen, ijsberen, poolvossen, walrussen.
Deze fantastische ledenreis in 2015 is reeds volgeboekt. Reden om in 2016 weer een ledenreis naar Spitsbergen te organiseren. De inschrijving voor deze reis is alweer geopend.
Onderweg zien we duizenden zeevogels als papegaaiduiker, jan van gent, zwarte zeekoet, alk, kleine alk, grote jager, kleine jager, noordse stormvogel, noordse pijlstormvogel en de in Nederland zeer zeldzame dikbekzeekoet. Bovendien is er kans op het zien van zeezoogdieren als bruinvis, tuimelaar, witsnuitdolfijn, dwergvinvis, gewone vinvis, blauwe vinvis, butskop en bultrug.

Inezia draagt een aanzienlijk deel van de opbrengst af aan Vogelbescherming. Deelnemers dragen dus bij aan bescherming.

Fogol -  Vogelvaartocht naar vogeleiland de Kreupel – avond– 28 augustus 2015

Ga in gezelschap van andere leden van Vogelbescherming ’s avonds mee op excursie naar Vogeleiland de Kreupel in het IJsselmeer. Dat is in de nazomer de belangrijkste slaapplaats voor zwarte sterns in Europa.

Onder het genot van een heerlijk biologisch zomers Italiaans pastabuffet zullen we veel foeragerende visdieven en zwarte sterns tegenkomen en als we geluk hebben zien we dwergmeeuwen. We zullen het anker uitgooien of aanmeren in het haventje naast het vogeleiland. Daar beleven we dan een zonsondergang op het IJsselmeer tussen duizenden vogels op vogeleiland de Kreupel.

Delta Safari

Arenden in de Biesbosch – 4 dagen – vertrek 14 augustus 2015

Een weekend lang verblijven in het decor van de nieuwe wildernis-film “Holland, natuur in de Delta”. In september komt deze Nederlandse natuurfilm in de bioscopen, maar zo lang hoef je niet te wachten. Delta Safari organiseert in augustus een natuurweekend in de prachtige Biesbosch. Vanuit een klein groepsverblijf midden in de Brabantse Biesbosch trekken we er een weekendlang op uit. Te voet, met een bootje of met de kano. In de nazomer verblijven er veel arenden in de Biesbosch. De nesten van de zeearenden zijn uitgevlogen. En visarenden pleisteren er op weg naar het Zuiden. Het ideale moment om dit zoetwater getijde gebied te bezoeken.

BirdingBreaks

Noord-Spanje: Wolven, Beren, zeevogels en zeezoogdieren! – 8 dagen – vertrek 26 augustus 2015

Er zijn tegenwoordig zo veel beren en wolven te vinden in het Cantabrisch Gebergte dat de kans om ze daadwerkelijk in het wild waar te nemen behoorlijk groot is, met name als je op pad gaat met deskundige lokale gidsen. Bovendien is de Golf van Biskaje, de zee voor de kust van Noord-Spanje, verrassend rijk aan walvissen en dolfijnen (o.a. Potvis, Gewone Vinvis, Noordelijke Butskop, Gramper, Dolfijn van Cuvier, Griend). Als we daar nog aan toevoegen dat jaarlijks enorme aantallen pijlstormvogels, stormvogels, jagers en andere zeevogels deze kustwateren aandoen, dan begrijpt u waarom BirdingBreaks heeft besloten om hier een reis naar toe te organiseren.

Bulgarije, vogeltrek langs de Zwarte Zee – 7 dagen – vertrek 7 september 2015

Begin september voltrekt zich een waar vogeltrekspektakel langs de kustgebieden van de Zwarte Zee in Bulgarije. De vele duizenden roofvogels, pelikanen, ooievaars en zangvogels die langs de ‘Black Sea Flyway’ of Via Pontica komen, doen niet onder voor de meer bekende plekken om najaarstrek te bekijken als Gibraltar of de Bosporus. Daar komt in Bulgarije nog bij dat de habitats langs de kust uitstekende ‘migrant traps’ zijn. Het uitgestrekte steppegebied dat glooiend naar de kust toe afbuigt, vormt een natuurlijke bottle-neck voor trekvogels. De indrukwekkende Cape Kaliakra aan het einde van dit steppegebied vormt dan ook de ideale plek om de stroom van trekvogels te bekijken.

Peru – Manu Road en Amazone – 21 dagen – vertrek 8 september 2015

Peru heeft een prachtige en rijke geschiedenis en cultuur, een schitterende variatie in natuur en landschap en een buitengewone verscheidenheid aan vogels. Dit vertaalt zich in een onvoorstelbaar aantal van bijna 1900 vogelsoorten wat Peru tot één van de meest soortenrijke landen in de wereld maakt. Deze reis richt zich op het midden en zuiden van het land. We bezoeken verschillende habitatzones zoals de kust en de droge begroeiing aldaar en de hooglanden van de Andes. De oude Inca hoofdstad Cusco zal het vertrekpunt zijn voor de schitterende expeditieachtige afdaling langs de oostelijke Andes door het Manu Biosphere Reservaat die eindigt in het tropische Amazoneregenwoud. We rekenen tijdens deze reis op meer dan 600 verschillende soorten.

Lesbos in het najaar – 8 dagen – vertrek 11 september 2015

Lesbos is het op twee na grootste eiland van Griekenland en heeft een 'ruw' en bergachtig binnenland, dat doorkruist is met wegen die ons door de diverse dorpjes voeren. Lesbos wordt door veel soorten trekvogels als rustplaats gebruikt op de najaarstrek richting Afrika. Vanuit ons hotel in Skala Kalloni verkennen we het eiland in diverse richtingen. Enkele ochtenden zullen we de omgeving van Skala Kalloni zelf bezoeken. Hier bevinden zich zoutpannen, kruidenrijke velden en smalle rivierstroompjes waar de kans op trekvogels het grootst zal zijn. Grauwe Klauwieren, Fitissen en Grauwe vliegenvangers zijn hier een algemene verschijning. Vanuit het pittoreske haventje vertrekken kleine bootjes voor de visserij.

Blue Elephant

Bolivia  Vogelrondreis in Amazone – Andes gebied – 15 dagen – vertrek 26 september 2015

Nog niet zoveel bezocht, maar misschien wel het mooiste vogelland van Zuid-Amerika. Startend in de tropische laaglanden bij Santa Cruz en geleidelijk aan de bergen van de Andes beklimmen tot 4700 m, door ongerepte wouden, levert een enorme variatie in habitats op. Met veel meer dan 400 soorten, waarvan tientallen endemisch en nog veel meer endemische ondersoorten. In het indrukwekkende Titicaca Meer met zijn drijvende rietvelden, gaan we zoeken naar de Titicacafuut en veel meer andere soorten. Zie voor een uitgebreide beschrijving onze website.

Zuid-Portugal in het najaar – 8 dagen – vertrek 29 september 2015

De Algarve is één van de beste regio´s voor de observatie van vogels van het Iberisch Schiereiland en doet niet onder voor meer bekende gebieden zoals de Spaanse Coto Doñana. Er komen meer dan 300 vogelsoorten voor, waaronder veel roofvogels, zeevogels, steltlopers, eenden en zangvogels. Gedurende het hele jaar is het een goed vogelgebied, maar met name in het najaar als de eerste wintergasten zich mengen bij de laatste zomergasten en de najaarstrek in volle gang is. De toeristische infrastructuur en het vliegveld van Faro maken het bovendien tot een comfortabele en makkelijk te bereiken bestemming.

Namibië – 15 dagen – vertrek 4 november 2015

Namibië is een land dat bij veel mensen bekend staat om zijn indrukwekkende en vaak eindeloze landschappen waarbij vooral de rode zandduinen op ieders zijn netvlies staan. Namen als de Skeleton Coast, Sossousvlei, Namib Desert en Etosha horen bij deze landschappen en spreken tot de verbeelding bij velen. Tijdens deze reis bezoeken we ze allemaal en ontdekken we dat in deze indrukwekkende landschappen een verrassend gevarieerd palet aan vogel- en diersoorten te vinden is. De reis begint met een vlucht naar de hoofdstad van Namibië, Windhoek. Vervolgens staat er een lange maar mooi rit op het programma met als bestemming het beroemde Namib Naukluft Park.

Delta Safari

Zeeland en zeevogels combi-weekend – 4 dagen – vertrek 6 november 2015

Delta Safari organiseert in het najaar regelmatig zeevogeltochten vanuit Zeeland. Voor mensen die wat verder moeten reizen bieden we nu de mogelijkheid om er een heel Zeeuws vogelweekend aan vast te plakken. We verblijven in een groepsverblijf dat direct naast natuurgebied de Prunje ligt. In november zijn hier al volop overwinterende ganzen te zien. Vnauit ons verblijf zijn verschillende andere Zeeuwse vogelgebieden te bezoeken. En op zondag gaan we mee met de zeevogeltocht op de Noordzee. Een hele dag op zoek naar jan-van-genten, jagers en andere bijzondere zeevogels.

Blue Elephant

India – vogels, tijgers en leeuwen – 16 dagen – vertrek 15 november 2015

Een onvergetelijke reis naar de mooiste vogelgebieden van India. U ziet een overvloed aan roofvogels en uilen waaronder de tawny en de bruine visuil. We bezoeken Corbett met de Himalayavogels, Bharatpur met de watervogelrijkdom en de broedkolonies, GIR en de Little Rann of Kutch met de vogels van de droge gebieden. We gaan op de olifant op zoek naar tijger en zullen de leeuwen ontmoeten. De vele kleuren in de kleding van de bevolking, het wonder de Taj Mahal, de leeuwen, tijgers, apen, de prachtige vogels, dit alles in een land dat enorm in ontwikkeling is, is een belevenis die nog lang in het geheugen gegrift blijft.

SNP Natuurreizen

SNP organiseert reizen voor beginnende én gevorderde vogelaars. Naar het Lac du Der of de Spaanse Extremadura. Maar ook naar Estland en Zuid-Afrika. U reist met ervaren en deskundige reisleiders in kleine groepen en overnacht in kleinschalige accommodaties.

Hotel nodig?

meer informatie

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.