Spring naar content

bijeneter / Birdphoto Vogelreizen in binnen en buitenland

Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd door verschillende reisorganisaties. Een aantal van die organisaties ondersteunt ons werk als Reispartner of partner. Zij onderschrijven het belang van ecologisch verantwoord toerisme.

Leden- en beschermingsreizen met Vogelbescherming

In samenwerking met Vogelbescherming organiseren verschillende reisorganisaties een aantal
leden- en beschermingsreizen waarmee u bijdraagt aan Vogelbescherming.
Deze reizen zijn zeer geschikt voor ‘beginnende vogelaars’ en natuurliefhebbers.

Klik hier voor de ledenreizen

Selectie vogelreizen van onze Reispartners:

Slovenië natuurreis

8 dagen
vertrek 4 juni 2016

Uitgestrekte bossen, rivieren die onder de grond verdwijnen om kilometers verderop weer boven te komen, bloemrijke hooilanden vol vlinders en een stevige ecologische maaltijd na een lange dag buiten.
Dit biedt deze reis naar het Notranjska gebied in Slovenië.

Mongolië het land van de Henderson’s grondgaai

18 dagen
Vertrek 10 juni 2016

Mongolië één grote steppe? Kom kijken hoeveel méér dit land te bieden heeft aan natuur en vogels. Steppen zijn dominant met kraanvogels en roofvogels. Maar je bezoekt ook de taiga-wouden, meren, moerassen, bergen met alpenweiden en bossen. Daurian Partridge, jufferkraan, steenarend, Sakervalk, Amoervalk, kleine torenvalk, Upland Buzzard, monniksgier, Himalayan Vulture, Mongolian Lark en Meadow Bunting. En het Gobi-Altaï gebied: steenortolaan, Godlewski’s Bunting, bonte tapuit, Brown Accentor, Sulphur-bellied Warbler, White-winged Snow-finch, Mongolian Finch, Twite, lammergier, Himalayan Vulture, Chukar, Altai Snowcock.

Madeira, zeevogels, dolfijnen en endemen

6 dagen
Vertrek 23 juni 2016

Unieke zeevogels, kans op walvissen en dolfijnen en een aantal endemische soorten: Madeira is een prachtige bestemming op ongeveer 800 kilometer uit de kust van Portugal, in de Atlantische Oceaan. De eilandengroep herbergt verschillende endemische vogelsoorten en is een paradijs voor de zeevogelliefhebber. Tijdens deze trip maken we kennis met de landvogels van het eiland zoals Madeiragoudhaan en trocazduif. Zeevogels komen ruim aan bod tijdens een unieke boottocht (met overnachting) op Desertas Eiland voor Bulwers stormvogel, Kuhls pijlstormvogel en een kleine kans op een zichtwaarneming van Madeira stormvogeltje.

Ruiende casarca's op de Kreupel: ook in 2016?

24 juli 2016

Het IJsselmeer is een groot zoetwatermeer dat vanwege de omvang en kwaliteit plaats biedt aan omvangrijke populaties van vele vogelsoorten. Sinds twee jaar komen bijna 200 casarca’s naar de Kreupel om hun slagpennen te vernieuwen. Vaar mee en ervaar het meer en vogeleiland de Kreupel. Met aan boord een korte presentatie over de geschiedenis en de vogels van de Kreupel, met speciale aandacht voor de ruiende casarca’s.

Vogelvaartocht naar de Kreupel voor single natuur-liefhebbers

30 juli 2016

We gaan niet speeddaten tijdens deze vaartocht. Wel varen we naar vogeleiland de Kreupel en bekijken de duizenden vogels. In juli zijn de kokmeeuwen, zwartkopmeeuwen druk met hun jongen voeren. De sierlijke visdieven vliegen af en aan met visjes. We varen vanuit de haven van Enkhuizen met het prachtige historische zeilschip de Schuttevaer.

Een zonsondergang met de zwarte sterns van de Kreupel

6 augustus 2016

Tijdens deze excursie zullen we de slaapplaats van de zwarte sterns bekijken. In de nazomer is vogeleiland de Kreupel een mooie bestemming waar je duizenden zwarte sterns bij elkaar kan zien. Onderweg verwachten we al veel foeragerende visdieven en zwarte sterns en als we geluk hebben zien we dwergmeeuwen en witvleugelsterns.
We varen een ronde om het eiland en daarna meren we aan in het haventje naast het vogeleiland. Beleef dan een zonsondergang op het IJsselmeer tussen duizenden vogels.

Maleisië

14 dagen
Vertrek 14 augustus 2016

De tropische regenwouden die we op het vasteland van Maleisië zullen bezoeken zijn tevens de oudste op aarde en herbergen meer soorten bomen dan in Amazonia. Hierdoor vinden we een grote diversiteit aan vogelsoorten in deze bossen, waaronder verschillende soorten trogons, broadbills en hornbills. Door ons te richten op verschillende habitats en hoogtes hopen we in korte tijd een hoog aantal soorten te kunnen noteren. Kortom: ondanks de beperkte grootte van het Maleisisch vasteland mag je in 14 dagen zo’n 225-270 vogelsoorten verwachten.

Brazilië, Pantanal en Atlantisch regenwoud

16 dagen
Vertrek 25 augustus 2016

We verkennen de Pantanal met zijn rivieren en moerassen en de vogels die hun heil zoeken in de overgebleven waterplassen in het droge seizoen. We bezoeken de savanneachtige cerrado van Chapada dos Guimaraes, die afgewisseld wordt met galerijbossen, watervallen en ruige rotswanden. We beginnen de reis echter in het Atlantisch regenwoud, een uniek en soortenrijk gebied met veel specialiteiten. Het Atlantisch Regenwoud is al lang geïsoleerd van het Amazonegebied door een breed en droog plateau waardoor veel van de voorkomende soorten planten en dieren geëvolueerd zijn naar soorten die nergens anders ter wereld gevonden worden.

Canada, Vancouver Island!

13 dagen
Vertrek 26 augustus 2016

Varen tussen de orka’s en bultruggen en Amerikaanse zeearenden, zwarte beren en grizzlyberen fotograferen? Deze bijzondere fotoreis naar Vancouver Island voor de Canadese westkust in Canada heeft het allemaal! Vancouver Island is ongeveer zo groot als Nederland maar met een inwonertal van 800.000 mensen een stuk dunner bevolkt. Het eiland heeft qua natuur dan ook heel veel te bieden, en zeker voor fotografen! Prachtige baaien, woeste rotsige kusten en schitterende bossen met oeroude, zeer hoge naaldbomen. Enorme stellerzeeleeuwen liggen te luieren op de rotsen voor de kust terwijl groepjes Rhinoceros Auklets en harlekijneenden langsvliegen.

Peru - Kust, Andes, Manu en Amazone

21 dagen
Vertrek 8 september 2016

Peru heeft een prachtige en rijke geschiedenis en cultuur, een schitterende variatie in natuur en landschap en een buitengewone verscheidenheid aan vogels. Dit vertaalt zich in een onvoorstelbaar aantal van bijna 1900 vogelsoorten wat Peru tot één van de meest soortenrijke landen in de wereld maakt. Deze reis richt zich op het midden en zuiden van het land. We bezoeken verschillende habitatzones zoals de kust en de droge begroeiing aldaar en de hooglanden van de Andes. De oude Inca hoofdstad Cusco zal het vertrekpunt zijn voor de schitterende expeditieachtige afdaling langs de oostelijke Andes door het Manu Biosphere Reservaat die eindigt in het tropische Amazoneregenwoud.

Zweden: vogeltrek in het najaar

6 dagen
Vertrek 17 september 2016

Europa kent een aantal befaamde “bottlenecks” voor de vogeltrek. Dit zijn plekken waar, vaak vanwege de strategische ligging, vogels in voor- en najaar in duizelingwekkende aantallen langs komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Istanbul, Gibraltar, Eilat of de Zwarte Zeekust van Bulgarije. Maar er ligt ook een locatie met een grote reputatie op slechts zeven uur rijden van de Nederlandse grens: Falsterbo!

Oostzee: een week vogels kijken vanaf een Tweemaster

8 dagen
Vertrek 1 oktober 2016

Deze reis voert aan boord van de Oostzee Tjalk Jan Huygen naar het ‘Wilde Oosten’ van Mecklenburg-Vorpommern in Duitsland. We bezoeken de ondiepe Oostzee inham met veel beschutte baaien, brede rietzomen, zoute kwelders, klifkusten en een brak waddengebied. Het gebied is deze periode rijk aan trekkende zangvogels en watervogels zoals vele soorten eenden en steltlopers, zeearenden en kraanvogels. Het gebied verschaft ook onderdak aan kegelrobben, bevers en otters. Aan boord worden uitstekende maaltijden bereid met lokale producten zoals plaatselijk gevangen vis.

Mexico: mega migration

13 dagen
Vertrek 11 oktober 2016

Vogeltrek blijft fascineren. En misschien wel de beste plek ter wereld om die waar te nemen is in Veracruz, Mexico. Hier trekken ieder najaar, in een kleine tien weken tijd, zo’n slordige 5 miljoen roofvogels en andere zwevers door. Dit fenomeen heet de ‘River of Raptors’. Een gemiddelde trekdag hier is altijd goed voor meer dan 50.000 roofvogels, met topdagen van 200.000+! Deze bijzondere reis is gepland op het hoogtepunt van de trek van o.a. Swainsons Hawks en Turkey Vultures, met daartussen soms honderden roofvogels van andere soorten. We bezoeken daarnaast diverse moerassen, delta’s, getijdegebieden en tropisch regenwoud, wandelend en per boot.

Madagaskar

16/21 dagen
Vertrek 17 november 2016

Madagaskar is wereldberoemd vanwege zijn enorme diversiteit aan flora en fauna en dat is terug te zien in de vogelsoorten die op het eiland voorkomen. Van de 280 soorten op Madagaskar zijn er maar liefst 111 endemisch en nog eens 22 bijna endemisch. Wat misschien wel net zo interessant is, is dat er 5 vogelfamilies uniek zijn voor Madagaskar namelijk de mesites, asities, cuckoo-rollers, vanga's en de prachtige ground-rollers. Daarnaast is Madagaskar beroemd vanwege het voorkomen van lemuren, maki's en reptielen. Tweederde van alle bekende kameleon soorten in de wereld komen voor op Madagaskar!

Onderstaande organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming

Onze Reispartners

Onze partners

Overige natuur- en vogelreisorganisaties

Hotel nodig?

meer informatie

Meer vogels in uw tuin?

Bestel hier kosteloos ons magazine Vogels dichterbij. Boordevol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Haal de natuur in huis met dit prachtige magazine. Veel vogelplezier!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.