Spring naar content

bijeneter / BirdphotoVogelreizen in binnen en buitenland

Nederland heeft ontzettend veel te bieden aan prachtig vogelleven. Maar ook in het buitenland zijn bijzondere vogelgebieden te bezoeken. Er worden jaarlijks vele vogel- en natuurreizen georganiseerd. Op deze pagina bieden wij u een selectie vogelreizen. De genoemde organisaties ondersteunen het werk van Vogelbescherming.

North Atlantic Odyssey: een speciale LEDENREIS naar Spitsbergen – 12 dagen – vertrek mei 2016

Onder begeleiding van deskundige gidsen van Inezia Tours gaat u aan boord van de Ortelius op zoek naar de vele noordelijke zeevogels, walvissen, ijsberen, poolvossen, walrussen.
Deze fantastische ledenreis in 2015 is reeds volgeboekt. Reden om in 2016 weer een ledenreis naar Spitsbergen te organiseren. De inschrijving voor deze reis is alweer geopend.
Onderweg zien we duizenden zeevogels als papegaaiduiker, jan van gent, zwarte zeekoet, alk, kleine alk, grote jager, kleine jager, noordse stormvogel, noordse pijlstormvogel en de in Nederland zeer zeldzame dikbekzeekoet. Bovendien is er kans op het zien van zeezoogdieren als bruinvis, tuimelaar, witsnuitdolfijn, dwergvinvis, gewone vinvis, blauwe vinvis, butskop en bultrug.

Inezia draagt een aanzienlijk deel van de opbrengst af aan Vogelbescherming. Deelnemers dragen dus bij aan bescherming.

Delta Safari

Weekendtrip Bempton Cliffs – 3 dagen – vertrek 6 juni 2015

Breng een bezoek aan de dichtsbijzijnde Britse jan-van-genten kolonie bij Bempton Cliffs. Veel van de jan-van-genten die we op de Nederlandse Noordzee zien, komen van deze kolonie. We vertrekken op zaterdagavond met de ferry uit Rotterdam en varen ’s nachts naar Hull. Op de dag die we in Engeland te besteden hebben gaan we met de bus naar Bridlington. Daarvandaan maken we een bootexcursie onder de kliffen van Bempton langs. ’s Middags rijden we naar Bempton zelf om een mooie wandeling te maken over de kliftoppen. Onder ons horen en zien we de tienduizenden jan-van-genten, zeekoeten en noordse stormvogels. En hier en daar is zelfs een papegaaiduiker te ontdekken. Op maandagochtend zijn we, een ervaring rijker, weer terug in Rotterdam.

Mongolië – verrassend veelzijdig – 18 dagen – vertrek 9 juni 2015

Niet het eerst waar je aan denkt, maar dit is toch echt Mongolië: wetlands en meren met glashelder water, bijzondere diersoorten en veel rust. De vogelrijkdom is gevarieerd met veel Siberische soorten, soorten van (half-) woestijnen, steppen en bossen en vooral niet te vergeten de wetlands. Roofvogels zijn algemeen met steenarend, steppearend, witbandzeearend, Upland buzzard, sakervalk en Amoervalk. Tot de verbeelding spreken drie soorten kraanvogels en de zeer bijzondere Henderson’s grondgaai. In deze reis bezoeken we de mooiste natuurlandschappen van Mongolië, het Siberische taiga-woud, de steppe, meren, moerassen met wilgenbossen, bergen met alpenweiden en bossen. We overnachten soms in een hotel, maar meestal op Mongoolse wijze in traditionele Ger-onderkomens in de natuur en dichtbij de beste vogelplekken.

Roemenië – 9 dagen – vertrek 13 juni 2015

Vluchten van vele honderden pelikanen schroeven op de termiek omhoog, verscholen kanalen en meren met witwangsterns, roodhalsfuten, ralreigers, zwarte ibissen en kwakken, te midden van onophoudelijke kikkerkoren. IJsvogels, grote karekieten alom. Dat wordt een vertrouwd beeld tijdens de reis in de Donaudelta. We gaan ook de kustgebieden bezoeken met zijn sscharrelaars, sakervalken, arendbuizerden, rouwmezen, grielen, zwartkopmeeuwen en lachsterns.
Prachtige hagedissen, vuurbuikpadden en wolken vlinders in een landschap dat erg lijkt op dat van de oude Verkade-albums. Een land waar de tijd heeft stilgestaan.
In juli en augustus verzorgen we ook reizen speciaal voor ouders met kinderen naar de Donaudelta en de Karpaten of naar Transsylvanië. Lees meer

Inezia Tours

Zuid-Afrika – 10 dagen – vertrek 16 juni 2015

Op veler verzoek hebben we een scherp geprijsde reis naar het Krugerpark in Zuid-Afrika samengesteld, een droombestemming voor veel vogel- en natuurliefhebbers. In deze tijd van het jaar is de begroeiing erg open en zijn de vogels en zoogdieren beter te zien dan tijdens de zomer. Tijdens deze reis maken we kans op het zien van vogels als African Finfoot, Pel’s Fishing Owl, Grey-headed Parrot en Gorgeous Bush-Shrike. We zullen ook ons best doen om de Big Five (leeuw, luipaard, olifant, buffel en zwarte neushoorn) en andere tot de verbeelding sprekende zoogdieren als cheetah, hyena, impala, nijlpaard, zebra en giraffe te zien. We reizen in een kleine groep van maximaal zeven personen en nemen elke dag een andere route in het park.

BirdingBreaks

Noord-Spanje: Wolven, Beren, zeevogels en zeezoogdieren! – 8 dagen – vertrek 26 augustus 2015

Er zijn tegenwoordig zo veel beren en wolven te vinden in het Cantabrisch Gebergte dat de kans om ze daadwerkelijk in het wild waar te nemen behoorlijk groot is, met name als je op pad gaat met deskundige lokale gidsen. Bovendien is de Golf van Biskaje, de zee voor de kust van Noord-Spanje, verrassend rijk aan walvissen en dolfijnen (o.a. Potvis, Gewone Vinvis, Noordelijke Butskop, Gramper, Dolfijn van Cuvier, Griend). Als we daar nog aan toevoegen dat jaarlijks enorme aantallen pijlstormvogels, stormvogels, jagers en andere zeevogels deze kustwateren aandoen, dan begrijpt u waarom BirdingBreaks heeft besloten om hier een reis naar toe te organiseren.

Peru – Manu Road en Amazone – 21 dagen – vertrek 8 september 2015

Peru heeft een prachtige en rijke geschiedenis en cultuur, een schitterende variatie in natuur en landschap en een buitengewone verscheidenheid aan vogels. Dit vertaalt zich in een onvoorstelbaar aantal van bijna 1900 vogelsoorten wat Peru tot één van de meest soortenrijke landen in de wereld maakt. Deze reis richt zich op het midden en zuiden van het land. We bezoeken verschillende habitatzones zoals de kust en de droge begroeiing aldaar en de hooglanden van de Andes. De oude Inca hoofdstad Cusco zal het vertrekpunt zijn voor de schitterende expeditieachtige afdaling langs de oostelijke Andes door het Manu Biosphere Reservaat die eindigt in het tropische Amazoneregenwoud. We rekenen tijdens deze reis op meer dan 600 verschillende soorten.

Lesbos in het najaar – 8 dagen – vertrek 11 september 2015

Lesbos is het op twee na grootste eiland van Griekenland en heeft een 'ruw' en bergachtig binnenland, dat doorkruist is met wegen die ons door de diverse dorpjes voeren. Lesbos wordt door veel soorten trekvogels als rustplaats gebruikt op de najaarstrek richting Afrika. Vanuit ons hotel in Skala Kalloni verkennen we het eiland in diverse richtingen. Enkele ochtenden zullen we de omgeving van Skala Kalloni zelf bezoeken. Hier bevinden zich zoutpannen, kruidenrijke velden en smalle rivierstroompjes waar de kans op trekvogels het grootst zal zijn. Grauwe Klauwieren, Fitissen en Grauwe vliegenvangers zijn hier een algemene verschijning. Vanuit het pittoreske haventje vertrekken kleine bootjes voor de visserij.

Blue Elephant

Bolivia  Vogelrondreis in Amazone – Andes gebied – 15 dagen – vertrek 26 september 2015

Nog niet zoveel bezocht, maar misschien wel het mooiste vogelland van Zuid-Amerika. Startend in de tropische laaglanden bij Santa Cruz en geleidelijk aan de bergen van de Andes beklimmen tot 4700 m, door ongerepte wouden, levert een enorme variatie in habitats op. Met veel meer dan 400 soorten, waarvan tientallen endemisch en nog veel meer endemische ondersoorten. In het indrukwekkende Titicaca Meer met zijn drijvende rietvelden, gaan we zoeken naar de Titicacafuut en veel meer andere soorten. Zie voor een uitgebreide beschrijving onze website.

Zuid-Portugal in het najaar – 8 dagen – vertrek 29 september 2015

De Algarve is één van de beste regio´s voor de observatie van vogels van het Iberisch Schiereiland en doet niet onder voor meer bekende gebieden zoals de Spaanse Coto Doñana. Er komen meer dan 300 vogelsoorten voor, waaronder veel roofvogels, zeevogels, steltlopers, eenden en zangvogels. Gedurende het hele jaar is het een goed vogelgebied, maar met name in het najaar als de eerste wintergasten zich mengen bij de laatste zomergasten en de najaarstrek in volle gang is. De toeristische infrastructuur en het vliegveld van Faro maken het bovendien tot een comfortabele en makkelijk te bereiken bestemming.

Namibië – 15 dagen – vertrek 4 november 2015

Namibië is een land dat bij veel mensen bekend staat om zijn indrukwekkende en vaak eindeloze landschappen waarbij vooral de rode zandduinen op ieders zijn netvlies staan. Namen als de Skeleton Coast, Sossousvlei, Namib Desert en Etosha horen bij deze landschappen en spreken tot de verbeelding bij velen. Tijdens deze reis bezoeken we ze allemaal en ontdekken we dat in deze indrukwekkende landschappen een verrassend gevarieerd palet aan vogel- en diersoorten te vinden is. De reis begint met een vlucht naar de hoofdstad van Namibië, Windhoek. Vervolgens staat er een lange maar mooi rit op het programma met als bestemming het beroemde Namib Naukluft Park.

Delta Safari

Zeeland en zeevogels combi-weekend – 4 dagen – vertrek 6 november 2015

Delta Safari organiseert in het najaar regelmatig zeevogeltochten vanuit Zeeland. Voor mensen die wat verder moeten reizen bieden we nu de mogelijkheid om er een heel Zeeuws vogelweekend aan vast te plakken. We verblijven in een groepsverblijf dat direct naast natuurgebied de Prunje ligt. In november zijn hier al volop overwinterende ganzen te zien. Vnauit ons verblijf zijn verschillende andere Zeeuwse vogelgebieden te bezoeken. En op zondag gaan we mee met de zeevogeltocht op de Noordzee. Een hele dag op zoek naar jan-van-genten, jagers en andere bijzondere zeevogels.

India – vogels, tijgers en leeuwen – 16 dagen – vertrek 15 november 2015

Een onvergetelijke reis naar de mooiste vogelgebieden van India. U ziet een overvloed aan roofvogels en uilen waaronder de tawny en de bruine visuil. We bezoeken Corbett met de Himalayavogels, Bharatpur met de watervogelrijkdom en de broedkolonies, GIR en de Little Rann of Kutch met de vogels van de droge gebieden. We gaan op de olifant op zoek naar tijger en zullen de leeuwen ontmoeten. De vele kleuren in de kleding van de bevolking, het wonder de Taj Mahal, de leeuwen, tijgers, apen, de prachtige vogels, dit alles in een land dat enorm in ontwikkeling is, is een belevenis die nog lang in het geheugen gegrift blijft.

SNP Natuurreizen

SNP organiseert reizen voor beginnende én gevorderde vogelaars. Naar het Lac du Der of de Spaanse Extremadura. Maar ook naar Estland en Zuid-Afrika. U reist met ervaren en deskundige reisleiders in kleine groepen en overnacht in kleinschalige accommodaties.

Hotel nodig?

meer informatie

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.