Kleinste jager / Elwin van der Kolk

Kleinste jager

Long-tailed Skua, Stercorarius longicaudus - Jagers (Stercorariidae)

Kleinste en sierlijkste van de jagers. Ze vliegen heel soepel en sternachtig, gekenmerkt door zeer lange staartpennen. De kleinste jager is in het broedseizoen niet per se aan zee gebonden en de kans op een ontmoeting op de hoogvlaktes van Scandinavië is redelijk. Buiten het broedseizoen is de kleinste jager op volle zee te vinden en de soort overwintert in het zuiden van de Atlantische Oceaan, tot aan Antarctica. In het binnenland in Nederland is het de meest te verwachten jager.

Kleinste jager / Agami

Kleine en vooral slanke jager met sternachtige vlucht en zonder duidelijke vleugelvlek op de bovenvleugel. In vlucht een hangende, uitstekende borst die kleinste jagers een 'afgetraind' uiterlijk geven. Adulte vogels kennen alleen een lichte vorm en lijken op een kleine, bleke kleine jager met smallere vleugels en met zeer lange verlengde middelste staartpennen. De grijze bovenvleugels contrasteren met de donkere vleugelachterrand en de witte vlek op de ondervleugel ontbreekt. Juveniele vogels van de lichte of intermediaire vorm ogen 'kouder' grijs dan kleine jagers en alle juveniele kleinste jagers zijn (dicht) gebandeerd van onderen en op de stuit en alle veren op de bovendelen hebben lichte toppen.

Relatief hoog (voor een jager/meeuw), fel "kjew".

Bekijk Vogelbescherming Optiek

Broedt boven de boomgrens in fjells met heide en aan de kust op de toendra, doorgaans pas vanaf eind mei, begin juni tot in augustus. Broedt in geschikt habitat op relatief grote afstand van elkaar in losse kolonies. Nest een schoongemaakt kuiltje op de grond, met 2 eieren. Jongen worden na 24 dagen geboren en verlaten het nest 1-2 dagen later, maar zijn pas 24-27 dagen later vliegvlug.

Broedt op toendra of (hoogveen/)heidegebieden, maar in Nederland te zien langs de kust op zee tijdens/na noordwesterstormen, en in vergelijking met andere jagers relatief vaak in het binnenland op braakliggende akkers.

In het broedgebied bestaat het voedsel voornamelijk uit kleine zoogdieren zoals lemmingen. Verder eet de kleinste jager ook eieren, andere vogels, insecten, wormen en zelfs bessen. Op zee voedt de kleinste jager zich met vis en aas, vaak geroofd van andere zeevogels, vooral sterns.

Lange-afstandstrekker, die broedt in arctisch gebied en overwintert bij de Benguelastroom en rondom Zuid-Afrika en antarctisch gebied. Deze tocht van circa 10.000 km wordt volbracht in ongeveer 3-5 weken, waarbij de vogel 800-900 km per dag aflegt en ook 's nachts trekt. Verlaat broedgebied in augustus, trekt grotendeels in september langs Nederland, om eind oktober aan te komen bij zuidelijk Afrika.

doortrekker uiterst klein aantal

Jaarlijks kleine aantallen, die kunnen variëren vanwege broedsucces in voorgaande zomer en/of noordwesterstormen in september.

Geschat maximum aantal overwinteraars aantal onbekend
Doortrekkers 1-100 (in 2008-2012)

Langs de kust met noordwesterstorm.

De kleinste jager kent een circumpolair en voornamelijk Arctisch broedgebied. Kleinste jagers broeden op de toendra in Noorwegen en Zweden, en aan de noordkust van Rusland, Noorwegen en Finland.

De kleinste jager is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn kleinste jagers beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de kleinste jager wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate op doortrek in Nederland voorkomt.