Spring naar content

Passeriformes
Familie
Lijsters (Turdidae)
Status
Jaarvogel. Zeer talrijke broedvogel; doortrekker in (zeer) groot aantal; wintervogel in vrij klein aantal
Rode Lijst
Nee

Informatie

Een typische zanglijstereigenschap is het stukslaan van slakkenhuizen op een vaste 'smidse', om zo bij het malse slakkenvlees te komen. Behalve slakken eten zanglijsters ook grote hoeveelheden insecten, wormen, duizendpoten en pissebedden, in najaar en winter ook bessen en fruit. Zanglijsters zijn algemene broedvogels van tuinen, parken en bossen. Hun gevarieerde zang - de naam doet zoiets al vermoeden - is een verdragend, melodieus en klankvol geluid, vrijwel altijd voorzien van 'VIEzeRIEK' strofen. Zanglijsters beginnen vroeg en eindigen laat met hun gezang, soms tot ergernis van langslapers en vroeg-naar-bed types. Hoewel er in het najaar heel veel zanglijsters doortrekken, valt dat niet zo op omdat ze vooral ’s nachts trekken en een onopvallende roep hebben.

Algemeen

Overige namen
Song Thrush , Turdus philomelos
Orde
Passeriformes
Familie
Lijsters (Turdidae)
Status
Europese verspreiding
Geheel Europa, met uitzondering van boomloze gebieden.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Bos, park en tuin
Voedsel- en broedbiotoop
Struikgewas, grasvelden, open plekken in bossen en op paden, dat is waar zanglijsters hun voedsel zoeken. Het nest wordt verscholen in een dichte struik of in een boom: hoe onopvallender hoe liever het de zanglijster is. Dichte vochtige bossen, zoals rabattenbossen en elzenhakhoutpercelen, zijn favoriet. Bossen op droge zandgronden huisvesten veel minder zanglijsters, waarschijnlijk speelt kalkgebrek door verzuring van de bossen hier, net als bij mezen, een grote rol.
Insecten, slakken, wormen, duizendpoten, pissebedden, maar ook fruits, zoals appels en bessen.

Broedperiode
Eind maart - juli
Koloniebroeder
Nee
Aantal legsels
1 - 2 legsels per jaar
Aantal eieren
3 -6 eieren

Trekroute
Continentaal Europa en over Noordzee en het Kanaal, naar Engeland en Ierland.
Overwinteringsgebied
Het grootste deel van de Nederlandse zanglijsters overwintert in Frankrijk en Engeland.

Vogelgids

Zoek een vogelsoort.

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.