Spring naar content

Jaarvogel. Talrijke broedvogel; doortrekker en wintervogel in groot aantal
Rode Lijst
Nee

Informatie

Het waterhoen is een algemene broedvogel in Nederland. Opvallend is zijn rode snavel met gele punt. Tijdens het zwemmen of lopen is zijn staart omhoog gericht. De witte onderstaartdekveren zijn dan goed zichtbaar. Jonge waterhoentjes (het zijn echte punkers om te zien), volgen deze witte signaalveren. Het waterhoen broedt in alle vochtige biotopen, als kleine sloten en vijvers, ook in dorpen en steden. Met hun typische moerasvogelpoten kunnen ze over drijvende watervegetatie lopen zonder al te diep weg te zakken. Waterhoentjes zoeken elkaar in de wintermaanden op in de buurt van grote vijvers en sloten. Hier moeten ze wel voldoende voedsel en dekking kunnen vinden.

Algemeen

Overige namen
Moorhen , Gallinula chloropus
Orde
Gruiformes
Familie
Rallen (Rallidae)
Status
Jaarvogel. Talrijke broedvogel; doortrekker en wintervogel in groot aantal
Europese verspreiding
Waterhoentjes komen in het grootste deel van Europa voor, maar mijden gebieden boven de Poolcirkel. Vooral het voorkomen van voedselrijke wateren met voldoende waterplanten (waarin zich weer waterinsecten ophouden, die tot voedsel dienen) is van belang.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Beken en meren, moeras, oevers, park en tuin, plassen, rietland en ruigte, vennen
Voedsel- en broedbiotoop
Het waterhoen is een algemene broedvogel van meren, plassen, rivieren, vijvers en sloten met een dichte oevervegetatie, hierbij hebben ze een lichte voorkeur voor voedselrijke wateren. Het waterhoen is een schuwe vogel die zich vooral ophoudt in dichte oevervegetaties. Hierin maken ze ook hun komvormig nest van waterplanten. De lange tenen zorgen er voor dat ze niet wegzakken in de modderige oevers.
Het voedsel bestaat uit waterplanten, grassen, insecten en kikkervisjes.

Broedperiode
Mei - Juli
Koloniebroeder
Nee
Aantal legsels
1 - 3 legsels per jaar
Aantal eieren
4 - 8 eieren

Trekroute
Continentaal Europa
Overwinteringsgebied
De meeste waterhoentjes blijven in de wintermaanden in Nederland, een enkeling trekt naar Belgiƫ of Noord-Frankrijk. Waterhoentjes zoeken elkaar in de wintermaanden op in de buurt van grote vijvers en sloten.

Vogelgids

Zoek een vogelsoort.

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.