X

Uw mening over onze website.

Wat vindt u van deze website? We willen het graag weten, want dan kunnen we onze website verbeteren. Wilt u aan het einde van uw website-bezoek een vragenlijst invullen? Dat duurt zo'n 5 minuten.

Doet u mee? De link naar de vragenlijst verschijnt dan in het oranje bovenaan de website. Alvast hartelijk dank!

Ja, ik doe mee Nee, ik doe niet mee

Kuifmees

Overige namen
Crested Tit, Lophophanus cristatus
Orde
Passeriformes
Familie
Mezen (Paridae)
Status
Jaarvogel. Talrijke broedvogel; standvogel
Rode Lijst
Nee

Informatie

De kuifmees is een bijna endemische Europeaan: de verspreiding is vrijwel beperkt tot Europa. Dat komt niet veel voor in de vogelwereld. Net zomin als de prachtige nonchalante kuif, die bij opwinding zo mogelijk nóg verder wordt opgezet. Kuifmezen zijn nogal territoriale vogels die het gehele jaar in hun broedgebied verblijven. Alleen jonge vogels vormen in de winter zwervende groepjes. In het voorjaar zoeken ze alsnog een eigen territorium, waar ze de rest van hun leven zullen blijven. De kuifmees heeft misschien wat onverwachte vijanden: spechten zijn dol op mezeneieren en schromen niet een nestje kuifmezen op te peuzelen. Kuifmezen houden van bossen waarin dennen (Pinus-soorten) overheersen.

Algemeen

Overige namen
Crested Tit , Lophophanus cristatus
Orde
Passeriformes
Familie
Mezen (Paridae)
Status
Jaarvogel. Talrijke broedvogel; standvogel
Europese verspreiding
De verspreiding van de kuifmees is vrijwel beperkt tot de Europese dennenbossen. Alleen in de Oeral komt de soort ook buiten Europa voor.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Bos
Voedsel- en broedbiotoop
Door dennen gedomineerde naaldbossen zijn favoriet. In deze bossen zoekt de kuifmees vooral naar dode berkenbomen, waarin het vrouwtje een nestholte uithakt. Daarvoor moet het hout wel zacht genoeg zijn: in tegensteling tot spechten heeft de kuifmees geen op hakken toegeruste schokdempers in de kop.
Insecten en spinnen

Broedperiode
Vanaf half april
Koloniebroeder
Nee
Aantal legsels
Meestal één, soms twee legsels
Aantal eieren
4-8, soms tot 11 eieren

Overwinteringsgebied
Kuifmezen zijn strikte standvogels, die 's winters nog geen vleugellengte buiten het normale territorium komen.

Vogelgids