X

Uw mening over onze website.

Wat vindt u van deze website? We willen het graag weten, want dan kunnen we onze website verbeteren. Wilt u aan het einde van uw website-bezoek een vragenlijst invullen? Dat duurt zo'n 5 minuten.

Doet u mee? De link naar de vragenlijst verschijnt dan in het oranje bovenaan de website. Alvast hartelijk dank!

Ja, ik doe mee Nee, ik doe niet mee

Overige namen
Great Tit, Parus major
Orde
Passeriformes
Familie
Mezen (Paridae)
Status
Jaarvogel. Zeer talrijke broedvogel; tijdens invasies doortrekker in (zeer) groot aantal
Rode Lijst
Nee

In onze vogelcursus.
Schrijf u nu in.

Informatie

Het is misschien wel het bekendste vogeltje van Nederland: de koolmees. Vrijwel iedereen die een nestkast in tuin of park heeft hangen kan wel bijna rekenen op de aanwezigheid van deze geel-groen-zwarte acrobaat. Mannetje en vrouwtje lijken sterk op elkaar, maar zijn toch goed te onderscheiden. Mannetjes hebben namelijk een flinke brede zwarte stropdas over de borst hangen, terwijl dat bij de vrouwtjes slechts een dun sjaaltje is. De koolmees is vermaard om zijn repertoire aan geluiden. Een beetje koolmees kent wel 40 varianten op de koolmeeszang. Door overal in zijn territorium een ander deuntje te zingen, denken mezen uit de omgeving dat het gebied al druk bewoond is door koolmezen. Over elkaar voor de gek houden gesproken... De buurmees past precies dezelfde truc toe! In Nederland leven veel meer koolmezen dan er natuurlijke boomholten zijn; een groot deel van de mezen bewoont dan ook een nestkast. Ook de wintersterfte is door gul gegeven vetbollen en pindanetjes lager dan in een natuurlijker situatie. Maar het is natuurlijk een prachtig gezicht om zo'n behendige koolmees aan een mezenbol te zien bungelen.

Algemeen

Overige namen
Great Tit , Parus major
Orde
Passeriformes
Familie
Mezen (Paridae)
Status
Europese verspreiding
Koolmezen komen wijd verspreid door Europa voor, onder de voorwaarde dat er bomen -met geschikte nestholten erin- aanwezig zijn.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Bos, park en tuin, stedelijk gebied
Voedsel- en broedbiotoop
Bosrijke gebieden (en tuinen vallen daar in de ogen van koolmezen zeker ook onder), struikgewas, houtwallen en -singels: overal waar bomen staan voelen koolmezen zich thuis. Koolmezen zoeken in deze gebieden naar insecten en hun larven. In de winter worden hoofdzakelijk zaden gegeten. Oorspronkelijk zijn koolmezen broedvogels van boomholten, zoals spechtennesten. Buitelend tussen de twijgen van bomen en struiken zoeken ze naar hun voedsel.
Rupsen, andere kleine insecten en zaden

Koloniebroeder
Nee
Aantal legsels
EĆ©n of twee legsels per jaar
Aantal eieren
8-13, soms 7-15

Trekroute
Continentaal Europa
Overwinteringsgebied
Nederlandse koolmezen overwinteren in Nederland. Koolmezen uit Scandinaviƫ overwinteren bij extreme koude in Nederland of nog zuidelijker streken.

Vogelgids