Spring naar content

purperreiger / Luc Hoogenstein

Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels

In 2004 heeft de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de huidige ‘Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels’ vastgesteld. Op deze Rode Lijst staan 78 vogelsoorten vermeld, waaronder purperreiger, slechtvalk, steenuil en boerenzwaluw. Het betreft alleen Nederlandse broedvogels. Zomer- of wintergasten komen er niet op voor. De Rode Lijst biedt Vogelbescherming Nederland een handvat om haar beschermingsactiviteiten op af te stemmen.

Niet alleen voor vogels

Rode Lijsten laten zien welke soorten zijn verdwenen en welke soorten in een gebied sterk zijn achteruitgegaan of zeldzaam zijn. Er bestaan verschillende Rode Lijsten. Voor vogels, voor zoogdieren, planten, paddenstoelen, insecten en voor allerlei andere soortgroepen. Verder zijn er internationale lijsten en lijsten per land. In Nederland stelt het ministerie van E, L & I de lijsten vast, ongeveer om de tien jaar. De huidige Rode Lijsten zijn uit 2004.

Functie

Rode Lijsten hebben geen officiële juridische status. Plaatsing op de lijst maakt een dier dus nog geen 'beschermde diersoort' in de zin van de Flora- en faunawet. De Rode Lijsten hebben in de praktijk wel een belangrijke signaleringfunctie. Door de Rode Lijst te raadplegen, kunnen alle instellingen die met natuurbehoud te maken hebben rekening houden met bedreigde soorten. Ook Vogelbescherming Nederland gebruikt de Rode Lijst om doelstellingen te bepalen en prioriteiten te stellen.
Bekijk de Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels

Slecht nieuws?

Het is overigens niet altijd slecht nieuws, als soorten op een Rode Lijst worden gezet. Er zijn bijvoorbeeld negen soorten op de laatste rode lijst voor vogels geplaatst, die zeer zeldzaam zijn omdat ze zich pas recent in Nederland hebben gevestigd. Voorbeelden van zulke 'nieuwelingen' zijn de brilduiker, de grote en kleine zilverreiger en de slechtvalk.

• In de Soortendatabase van het ministerie van LNV vindt u gedetailleerde informatie over de status van verschillende soorten.
  • De International Union for the Conservation of Nature (IUCN) publiceert de internationale Rode Lijsten.