Spring naar content

Stadsvogels / Martin Hierck

Stad en dorp

Steden en dorpen vormen het leefgebied van een grote diversiteit aan vogels. Ze dragen bij aan het woongenot en de leefbaarheid van onze woon- en werkomgeving. De aanwezigheid van stadsvogels is echter geen vanzelfsprekendheid. Verschillende soorten, zoals de huismus en de gierzwaluw, hebben het moeilijk.

Dynamische stad

Het stedelijk landschap is dynamisch en verandert voortdurend. Hierdoor krijgt ook het leefgebied van de stedelijke flora en fauna een ander aanzien. Soms ten gunste van een soort, maar tegenwoordig meestal niet in het voordeel van typische stadsbewoners.

De stad is echter wel bij uitstek een plek waar mensen en vogels elkaar kunnen ontmoeten. Om ervoor te zorgen dat dit zo kan blijven, wil Vogelbescherming Nederland gebruik maken van de kansen die bij stedelijke ontwikkeling ontstaan, om ruimte te behouden of te creëren voor stadsvogels. Want de aanwezigheid van natuur en vogels geeft positieve meerwaarde aan onze directe leefomgeving! Helpt u mee?

Stadsvogelboek. Bouwen. Beleven. Beschermen

Bij steden horen mensen… én vogels. Sommige vogelsoorten zijn zelfs afhankelijk van de stedelijke omgeving. Het boek Stadsvogels is een boek voor bouwers, bestuurders en bewoners. Het geeft een overzicht van beschermingsmaatregelen voor stadsvogels. Zo maken we de stad aantrekkelijk voor vogels én mensen. Lees verder

Stadsvogelbalans 2013

De stadsvogelbalans is samengesteld op basis van telgegevens van Sovon Vogelonderzoek Nederland. Het geeft de meest recente stand van de broedvogels in de stad weer. Van de 63 onderzochte soorten gaan er 20 achteruit en 28 vooruit. Lees verder

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.