Spring naar content

2013: Jaar van de Patrijs

De patrijs staat al lange tijd op de Rode lijst van Nederlandse broedvogels. Vogelbescherming heeft daarom samen met SOVON Vogelonderzoek 2013 uitgeroepen tot ‘Jaar van de Patrijs’.

Vogelbescherming en SOVON willen in 2013 het onderzoek naar de patrijs een extra impuls geven. De gegevens die dat oplevert, moeten leiden tot beschermingsmaatregelen die uitsterven kunnen voorkomen. Daarnaast komen er voorbeeldprojecten die demonstreren hoe een goed patrijzengebied eruit moet zien, en hoe dit ingepast kan worden op het boerenbedrijf.

Icoon

De patrijs is een zeer geliefde plattelandsvogel, een icoon van het agrarisch landschap. Maar het gaat niet goed met deze plattelandsbewoner. In het noorden, midden en westen van Nederland heeft de patrijs grotendeels het veld geruimd. In vergelijking met 1960 is er nu nog maar vijf procent over van het toenmalige aantal patrijzen: van honderdduizenden broedparen, naar zo’n tienduizend broedparen.

Stoppelveldjes

Wie de schets van het ideale patrijsgebied legt naast het huidige agrarische landschap, snapt meteen het probleem. In het intensief gebruikte platteland van nu kan de patrijs het niet bolwerken. Ruige plekjes waar de patrijs zijn nesten bouwde, zijn vrijwel verdwenen. De insecten die hij als voedsel nodig heeft, zijn er steeds minder. Voeg daar nog de grootschalige maai- en oogstmethodes aan toe, die dramatisch uitpakken voor eventuele nesten. Bovendien liggen na het oogsten de jongen voor de vos of havik voor het oprapen.

Hulp nodig

Zonder hulp is de patrijs binnen tien tot twintig jaar verdwenen uit Nederland. Om deze prachtige vogel te behouden is een ander soort landbouw nodig. Een landbouw die de zorg voor natuur en landschap combineert met een gezonde bedrijfsvoering.
Dat kan. Agrarische natuurverenigingen nemen al lovende initiatieven voor de patrijs. Met brede en natuurlijk beheerde akkerranden en ruigtes. Of herplant van heggen en houtwallen.

Rijk erf

patrijs / BirdphotoElke erfbewoner die in een landschap woont waar nog patrijzen zitten, kan met erfranden ook zelf iets doen voor deze vogel. Bijvoorbeeld met een brede gras- en/of kruidachtige strook als overgang naar het aangrenzende bouw- of grasland, die gefaseerd gemaaid wordt. Of het inzaaien van een graanveldje, dat de winter over blijft staan. Dat zijn prima voorzieningen voor voedsel en dekking. Zulke maatregelen plezieren de patrijs én – ruimer bezien – nog veel andere fauna en flora. En u bent ook voor uzelf bezig. Want wie wil er nou niet op zo’n rijk erf wonen?!

Jaar van de Patrijs

In samenwerking met

sovon.nl

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.