Spring naar content

huismus / Ruud van Beusekom

Vogels voeren

Vogels kunnen nu wel wat extra’s gebruiken. Warm blijven in de kou kost veel energie. Door sneeuw en ijs is het voedsel voor vogels in de vrije natuur minder goed te vinden. Help daarom de vogels in uw tuin een handje.

• Voer gevarieerd: Ook vogels houden van een veelzijdig menu. Voer bijvoorbeeld zaden pinda’s en vetbollen, maar ook rozijnen en appels. Geef geen vloeibare olie, margarine en zoute producten.
  • Voer op verschillende plaatsen: Mezen hangen graag aan een vetbol, vinken en merels scharrelen liever op de grond. Strooi daarom voer op de grond en voedertafel, maar hang bijvoorbeeld ook een voedersilo en vetbollen op.
  • Voor elke vogel wat wils: Iedere vogel heeft zo eigen eetgewoonten. Winterkoninkjes eten insecten en merels houden van rozijnen. Een pimpelmees hangt graag aan een vetbol en mussen en vinken eten zaden.
  • Water is geen probleem: Vocht is in de winter niet zo’n probleem voor vogels. Ze nemen gewoon een hapje sneeuw of rijp. Ook kunt u wat ijs vergruizen, zodat ze dit kunnen oppikken. Geef nooit melk, dit is erg ongezond.
  • Hang een nestkast op: Wanneer u nu een nestkast ophangt, kunnen vogels  er alvast aan wennen, voor wanneer het straks lente wordt. En in de winter wordt een nestkast vaak als slaapplek gebruikt.

Kijk hier naar een video over vogels voeren