Spring naar content

Algemene tuinvogels

Welke vogels kunt u zien in uw tuin? We hebben 25 vogels die veel in tuinen voorkomen op een rijtje gezet. In onze Vogelgids staan natuurlijk nog veel meer vogels.

Boomklever

Met zijn blauw-achtige verenkleed en bijna roze borst ‘kleeft’ hij langs de bast van een boom op en neer. Het liefst een oude boom, met een (spechten)gaten erin. Daarin zit zijn favoriete maaltje: insecten en larven. Maar hij strijdt ook graag om het pinda-netje met de andere bezoekers van uw voerdertafel. U kan hem helpen door pindakaas vermengd met strooivoer op de bast van de boom te smeren.

Lees meer over de boomklever

boomklever / Edward Bos (Vogelweb)

boomkruiper / Martin Hierck

Boomkruiper

Anders dan de boomklever is de boomkruiper erg schuw en bescheiden. Met zijn bruingevlekte veren valt hij nauwelijks op als hij langs een stam omhoog hipt. Hij zoekt dan met zijn lange snavel naar insecten in de bast van de boom. Is hij boven aangekomen, dan vliegt hij naar de voet van een volgende boom. De boomkruiper vindt het fijn als uw tuin een beetje rommelig is. Dan kan hij zich goed verschuilen.

Lees meer over de boomkruiper

Ekster

Eksters zijn de hangjongeren van de vogelwereld. Ze maken een hoop herrie en zijn overal voor in. Ze zijn enorm nieuwsgierig en eten alles wat ze kunnen krijgen, of het nou patat is of  jonge zangvogeltjes. Daardoor heeft deze zwart-witte vogel met zijn lange staart niet zo’n goede reputatie. Toch zijn het zeer intelligente vogels. Bijna overal kunnen ze zich handhaven. Hun favoriete woonplaats is in hoge bomen.

Lees meer over de ekster

ekster / Piet Munsterman (Saxifraga)

gaai / Luc Hoogenstein (Saxifraga)

Gaai

De gaai is van oorsprong een schuwe bosbewoner. Tegenwoordig voelt hij zich ook in stadse tuinen thuis. Eikels vormen het hoofdmenu van de vroege herfst tot laat in het voorjaar. Daarnaast eten gaaien zaden, fruit en insecten (vooral rupsen en kevers). In de broedtijd roven ze soms een ei of jonge vogel. Gaaien komen wel af op voedertafels en zelfs pindanetjes. Vooral ’s ochtends vroeg, als iedereen nog slaapt!

Lees meer over de gaai

goudvink / Birdphoto

Goudvink

De goudvink wil graag een grote dichtbegroeide (bessen) tuin. Hij leeft namelijk het liefst in een gemengd bos (naaldbomen en loofbomen) waar veel struiken onder de bomen staan. Soms laat hij zich ook bij een voedertafel zien. Dat is dan vooral in de winter. Ondanks de prachtige roze-rode borst van het mannetje valt hij zo niet snel op, omdat hij niet erg beweeglijk is.

Lees meer over de goudvink

Grote Bonte specht

Spechten zijn natuurlijk met name beroemd om hun drum-solo’s. Als ze met hun snavel een gat voor een nest uithakken in een boom, weerklinkt dat in de wijde omtrek. Ook hun ‘lachende’ roep is beroemd, mede dankzij de tekenfilmfiguur Woody Woodpecker. Hoewel spechten echte bosbewoners zijn, kunt u deze eigenwijze zwart-wit-rode vogel zeker op de vetbollen in uw tuin aantreffen.

Lees meer over de grote bonte specht

grote bonte specht / michelv (Vogelweb)

groenling / Jan Nijendijk (Saxifraga)

Groenling

De veren van de groenling hebben alle schakeringen van groen en geel. Hij leeft het liefst in de omgeving van stekelige planten en dichte struiken. U kunt hem bijvoorbeeld in een conifeer aantreffen. Wilt u de groenling tracteren, zorg dan voor zonnebloempitten. Met zijn stevige snavel ‘trilt’ hij de zaden heel handig los uit het omhulsel.

Lees meer over de groenling

Heggenmus

Een beetje verlegen is de heggemmus wel. Hij scharrelt meestal op de grond onder de voedertafel. Met zijn grijs-bruine uiterlijk valt hij niet bijzonder op. Toch is het een pittig vogeltje. Hij kan prachtig en helder zingen, en hij is bovendien een vurige minnaar. De heggemus stelt bescheiden eisen aan uw tuin. Een border met vaste planten en een dichte heg zijn voldoende.

Lees meer over de heggenmus

heggenmus / Luc Hoogenstein (Saxifraga)

houtduif / Ab Baas (Saxifraga)

Houtduif

De houtduif is een echte zaadeter. Overal kan hij aan de kost komen, en hij eet het liefste van de grond. Omdat hij zo lekker stevig gespierd is, zijn roofvogels dol op houtduiven. Maar al die spieren zijn juist bedoeld... om te ontsnappen aan roofvogels. Houtduiven zijn erg rommelige bouwers. Met losse takken maken ze een nest in een hoge boom.

Lees meer over de houtduif

De huismus is een echte mensenvriend. Hij leeft overal waar mensen wat eetbaars morsen. Ze eten ook gerust van je bord. Hun aantal neemt af, waarschijnlijk omdat de plekken waar ze graag nestelen door de mens worden opgeruimd. Scheve dakpannen en kieren en gaten in gebouwen zijn er steeds minder. U kunt ze helpen met een mussenpot of –dakpan.

Lees meer over de huismus

huismus / Greendreams (Vogelweb)

kauw / Hans Dekker (Saxifraga)

U hangt een vetbol op, en meteen zit er een grote zwarte vogel op. Tien tegen één dat het een kauw is. Als u ze probeert te weren, blijkt hoe inventief ze zijn in het bemachtigen van eten dat niet voor ze bedoeld is. Ook het voer van hond, kat, paard en konijn versmaden ze niet. Kauwen zijn echter erg sociaal en intelligent. Ze nestelen in groepen bijelkaar in hoge bomen.

Lees meer over de kauw

De koolmees, met zijn opvallende gele borst-met-blauwe-stropdas, is een stamgast in bijna elke tuin. Hij is dol op vetbollen en pinda’s. Een paar beschutte plekken om te eten en wat voedsel, dat is al genoeg om een koolmees in uw tuin te zien. Met een nestkast doet u deze kleine druktemaker ook veel plezier.

Lees meer over de koolmees

Koperwiek

Eind september kondigen de eerste koperwieken een wisseling der seizoenen aan. Hun broedgebieden liggen in Noord-Europa. In het najaar trekken de koperwieken massaal weg en overwinteren in onze streken of nog zuidelijker. Allerlei bessen en fruit vormen nu de favoriete kost, na een broedseizoen met voornamelijk kleine bodemdieren en wormen. Wat rottend fruit op het gazon of wat besrijke struiken in de tuin wordt door de koperwiek bijzonder gewaardeerd.

Lees meer over de koperwiek

koperwiek / Erwin Bruulsema (Vogelweb)

kramsvogel / Birdphoto

Kramsvogel

Zoals zwaluwen de zomer aankondigen, zijn kramsvogels traditi¬oneel de voorbodes van de winter. Vanuit hun broedgebieden in Noord-, Centraal en Oost-Europa zwerven ze in het najaar in zuidwestelijke richting uit. Soms zien we ze samen optrekken met koperwieken. Sinds enkele decennia broeden ze ook in ons land, maar niet in grote aantallen. Het kramsvogelmenu lijkt op dat van de koperwiek. Dus gooi het klokkenhuis van de appel vooral niet in de biobak, maar reserveer het voor  deze lijster.

Lees meer over de kramsvogel

De merel houdt van uw gazon. Daar vindt hij zijn favoriete maaltijd: regenwurmen. Maar ook fruit en bessen staan op het menu van deze zwarte vogel en zijn bruine echtgenote. Hij bouwt zijn nest soms dicht bij uw huis, zodat u in het broedseizoen steeds activiteit in de tuin ziet. De jonge merels lijken erg onhandig, maar hun capriolen zijn meestal gewoon vliegoefeningen. Houd dan de kat even binnen.

Lees meer over de merel

merel / Luc Hoogenstein (Saxifraga)

Pimpelmees

De pimpelmees lijkt op de koolmees. Maar als u ze samen bij uw voedertafel ziet, is het verschil goed te zien. De pimpelmees is iets kleiner en hij heeft een blauw kopje. Maar in leefgewoonten en gedrag zijn er veel overeenkomsten tussen deze vogeltjes. Ook de pimpelmees hangt als een acrobaatje aan de vetbollen en pindakorfjes in uw tuin.

Lees meer over de pimpelmees

pimpelmees / amkeizer (Vogelweb)

roodborst / Martin Hierck

Roodborst

Een opvallende verschijning, dit eigenwijze vogeltje met zijn rode borstveren. In veel tuinen komt hij met zijn donkere kraaloogjes kijken of er iets voor hem te halen valt. Soms zelfs als u in de tuin aan het werk bent. Soortgenoten jaagt hij zonder pardon weg. Hij verstopt zijn nest goed, en voelt zich thuis in veel tuinen.

Lees meer over de roodborst

Spreeuw

Als u in de schemering een grote wolk vogels ziet, zijn dat vaak spreeuwen die zich opmaken voor de nacht. Individueel vallen de vogels niet zo op: ze zijn donker gekleurd, iets kleiner dan een merel, en ze hebben een witgespikkelde borst. De spreeuw zoekt zijn eten op gazons, akkers en weilanden. Hij broedt het liefst in een holte in een boom, in kieren of spleten van gebouwen, of in een nestkast.

Lees meer over de spreeuw

spreeuw / ferryb (Vogelweb)

staartmees / Mark Zekhuis (Saxifraga)

Staartmees

Een staartmees is nooit alleen. Altijd dartelen er een stuk of zes in elkaars nabijheid, roepend naar elkaar. Deze sociale diertjes zien er heel schattig uit: een bolletje ter grootte van een ping-pong bal, met een lange staart.  Ze vinden het prettig als een tuin flink wat stekelige struiken heeft waarin ze beschutting vinden. Als u vetbollen ophangt komen ze er graag de zaadjes uitpeuteren.

Lees meer over de staartmees

stadsduif / Jip Louwe Kooijmans

Stadsduif

De stadsduif is een verre verwant van de wilde soort rotsduif. Sommige van onze stedelijke duiven verraden dat nog in hun verenkleed. Verder is hun uiterlijk erg variabel. Het zijn van origine zaadeters (graszaden), maar een echte stadsduif is niet zo kieskeurig. Als groep bezien eten de stadsduiven allerlei vegetarisch voedsel. Maar de individuen hebben zich min of meer gespecialiseerd. Zo zijn er bijvoorbeeld ‘patatduiven’ en ‘broodduiven’. Met wat universeelvoer op de voedertafel weten ze wel raad.

Lees meer over de stadsduif

Turkse tortel

De Turkse Tortel is een bescheiden en vriendelijke vogel. Hij kan zich bijna overal handhaven, en hij stelt geen hoge eisen aan een plek voor zijn nest. Met zijn zachte gekoer, zijn donkere ogen en zijn grappige ‘halsband’ is het een graag geziene gast. Ze eten graag voer van een voedertafel of van de grond.

Lees meer over de turkse tortel

turkse tortel / Martin Hierck

Winterkoning

De winterkoning is de kleinste gast uit deze Tuinvogel Top-20. Het is een pittig bruinachtig vogeltje met een grappig rechtopstaand staartje. En een energie dat erin zit! Razendsnel schiet hij van de ene struik naar de andere, op zoek naar  kleine insecten. In de winter is hij blij als u wat zaad onder de struiken strooit, want bij de voedertafel komt hij niet graag. Hij kan behoorlijk hard zingen.

Lees meer over de winterkoning

winterkoning / Iztok Skornik (Saxifraga)

vink / Ab Baas (Saxifraga)

Vink

De vink is eigenlijk overal te vinden waar bomen zijn. Hij nestelt in hagen en houtwallen, maar ook in tuinen en parken. Met zijn parmantige witte streep is hij goed te herkennen. De vink scharrelt zijn maaltijd het liefst op de grond bijelkaar. Maar hij wil daarbij wel in de buurt van begroeiing blijven.

Lees meer over de vink

zanglijster / Piet Munsterman (Saxifraga)

Zanglijster

Deze fiere vogel met zijn bruingespikkelde borst lust graag slakken. U doet hem een plezier met een stukje steen waarop hij die kapot kan slaan. Hij houdt van een tuin waar naast begroeiing ook een grasveldje aanwezig is. In het najaar eet hij naast slakken en insecten ook bessen of vruchten. Zijn zang is heel afwisselend en onvermoeibaar. Een enthousiaste zanglijster vervangt uw wekkerradio met gemak.

Lees meer over de zanglijster

Zwarte kraai

De zwarte kraai is een uitgesproken omnivoor. Vrijwel alles wat eetbaar is verdwijnt in de imposante snavel. De vogel heeft veel eiwitten nodig, dat hij onder meer haalt uit kadavers. Bij eiwittekort, en in de stad gebeurt dat nog wel eens, kleuren de veren van de slagpennen wit. Kraaien komen niet of nauwelijks op voedertafels. Maar op rustige, onbewaakte momenten slaan ze hun slag! Dan verdwijnen de broodkruimels van het gazon en het zaad dat van de voedertafel is gevallen.

Lees meer over de zwarte kraai