Spring naar content

Tuininrichting

Of u in een natuurgebied woont of in de stad, er zijn in elke tuin wel vogels te zien. Wilt u vaker genieten van vogels rondom uw huis? Houd dan bij de inrichting van u tuin rekening met ze. Daarmee doet u uzelf én de vogels een plezier.

De ideale tuin

De ideale vogeltuin is een tuin waar gevarieerd voedsel te vinden is, en waar ook schuwe vogels zich veilig voelen. De eisen die vogels stellen zijn eigenlijk niet hoog. Ze willen iets te eten, en een veilige plek om te rusten. Maar er zijn heel wat verschillende soorten vogels. Sommige vogels zijn behoorlijk brutaal. Die ziet u overal waar iets te eten is. Andere zijn schuw. Die zult u pas zien als ze zich helemaal veilig voelen. En ook aan voedsel stellen vogels verschillende eisen. De één eet insecten, de andere zaden en bessen, en weer een ander eet gewoon alles.

Belang vogeltuin

Er wonen steeds meer mensen in Nederland. Daardoor is er steeds minder ruimte voor natuur. Veel vogelsoorten kunnen zich echter goed aanpassen. Als u bij het inrichten van uw tuin rekening met ze houdt, hebben ze het in uw tuin best naar hun zin. Kies daarom voor levende materialen in plaats van dode (dus een heg in plaats van een schutting) en maak de tuin niet te netjes. Dan kunnen uw tuinvogels voedsel vinden en zich verschuilen. En dan is Nederland weer een vogelvriendelijke tuin rijker.

Kijk hier naar een video over een vogelvriendelijke tuin