Spring naar content

• Vogels in mijn tuin

Vogels in mijn tuin is de site voor informatie hoe u uw tuin vogelvriendelijker kunt maken. Wij helpen u op vele manieren: tuintips, advies van een tuinvogelconsulent, een speciale brochure Meer vogels in uw tuin. Wilt u uw eigen kennis delen dan kan dat via Het Vogelweb.

• Jaarrond Tuintelling

Tuinen beslaan een groot deel van Nederland. Maar wat er allemaal in leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten weten we nauwelijks! Daarom is het hard nodig om de natuur in tuinen beter in beeld te krijgen. Lever een bijdrage en tel ook mee.

• Beleef de Waddennatuur

Snuif de sfeer en overweldigende schoonheid van de Wadden op via www.beleefdewaddennatuur.nl. Een prachtige website vol natuurbeleving op de Wadden. De mooiste natuurplekken, wandelroutes, uitzichtpunten, een natuurradar en nog veel meer!

• Red de rijke weide

Door intensieve melkveehouderij zijn de bloemrijke weides steeds zeldzamer geworden. Sinds 1960 is meer dan 60 procent van alle weidevogels verdwenen en dreigen ze uit te sterven in Nederland. Vogelbescherming voert daarom een campagne om de weidevogels hun broedgebied weer teruggeven: 200.000 hectare bloemrijke weide in 2020. Dat is een vijfde van het grasland, genoeg om het tij te keren en ruim voldoende voor alle kaas en melk die we samen eten.

• Beleef de lente

Hier ziet u zèlf hoe vogels leven: van het eerste ei tot de laatste vogel die het nest uitvliegt. 4 maanden lang, van 1 maart tot 1 juli, live, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Kijk mee hoe ze hun nest bouwen, paren, hun jongen voeren en leren vliegen! Praat mee op het forum, bekijk de clips met hoogtepunten, lees de expertblogs!

• Beleef de lente junior

Via webcams kijk je tussen 1 maart en 1 juli mee in vogelnesten. Je volgt alle belevenissen van de vogels rechtstreeks in je klas of thuis. De website is geoptimaliseerd voor het digibord. Beleef de Lente Junior is speciaal gemaakt voor kinderen en leerkrachten in het (basis)onderwijs, de buitenschoolse opvang en andere onderwijssituaties. Je vindt er veel lesideeën en achtergrondinformatie toegespitst op de kerndoelen in het onderwijs.

• Vogelkijkhutten in Nederland

Wel eens gezien hoe een ijsvogel vist of hoe futen elkaar het hof maken? Vogels kijken in de vrije natuur is razend spannend. Vooral vanuit een vogelkijkhut, vanachter een kijkwand of vanaf een vogelkijktoren. Een overzicht van rond de vierhonderd vogelkijkplekken in Nederland is te vinden op www.vogelkijkhut.nl

• Nationale Vogelweek

Mei is de mooiste maand om vogels te kijken. Daarom organiseert Vogelbescherming jaarlijks de Nationale Vogelweek, met honderden excursies. In samenwerking met Sovon Vogelonderzoek Nederland, vogelwerkgroepen en tientallen vrijwilligers worden door het hele land excursies gehouden voor iedereen die zelf buiten vogels wil kijken.

• Digitale Checklist Groen Bouwen

Met deze checklist helpen wij u graag op weg om met aandacht voor groen en vogels te bouwen. Of het nu gaat om nieuwbouw, renovatie, projectontwikkeling of planvorming, de Checklist Groen Bouwen geeft u tal van ideeën en concrete adviezen.

• Weidevogelboerderijen

Het netwerk weidevogelboerderijen verenigt boeren die weidevogels een warm hart toedragen. Weidevogelboeren combineren duurzame weidevogelbescherming met een gezonde bedrijfsvoering.

• Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling is in tien jaar uitgegroeid tot het grootste citizens science evenement van Nederland. Ruim 70.000 mensen noteren in een weekend gedurende een half uur hoeveel vogels er in hun tuin komen. Gewoon leuk om mee te doen en erg nuttig voor het onderzoek naar vogels in de stad. Het evenement vindt elk jaar plaats tijdens het derde weekend van januari.

• Vogels en de wet

Net als de mens, worden ook vogels en natuur beschermd door wetten en regels. Daar hoeven we gelukkig niet dagelijks bij stil te staan, maar soms is er behoefte om precies te weten hoe iets geregeld is. Deze website is opgezet om u antwoord te geven op de meest voorkomende vragen over wat er nu wél en niet is toegestaan in relatie tot wilde vogels.

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.