neststeen gierzwaluw / Jochem Kuhnen

Jochem Kühnen, Stadsvogeladviseur Beek Ubbergen/Nijmegen

Stadsvogeladviseurs zijn voor Vogelbescherming de ogen en oren in het stedelijke gebied. Op vrijwillige basis adviseren zij lokale partijen over vogels en vogels beschermen. Jochem Kühnen, Stadsvogeladviseur Beek Ubbergen/Nijmegen, zet zich vol overgave in voor de vogels in zijn stad.

Ik ben Stadsvogeladviseur omdat ik me zo op een professionelere manier kan inzetten voor de vogels waar ik van houd

"Ik zet me in voor de bescherming van de gierzwaluw, huismus, zwarte roodstaart en andere leuke soorten waar mensen makkelijk mee in aanraking kunnen komen. Ik benader daarvoor bijvoorbeeld architecten, de gemeente, projectontwikkelaars en aannemers en adviseer ze over de mogelijkheden om iets voor deze soorten te doen.”

Hulp van Vogelbescherming

“Vogelbescherming helpt mij hierbij met prachtig voorlichtingsmateriaal, leerzame literatuur en met goede begeleiding. Bij Vogelbescherming zijn er daarnaast veel mogelijkheden om contact te hebben met andere vrijwilligers, via een extranet en bijeenkomsten.”

Zwak voor de gierzwaluw

”Toen in Nijmegen het grote gebouw De Hessenberg werd gebouwd, heb ik de bouwers en architecten laten zien hoe gemakkelijk er duurzame huisvesting voor gierzwaluwen in kon worden opgenomen. Zo kreeg ik voor elkaar dat er 22 neststenen werden ingebouwd. Prachtig natuurlijk en helemaal mooi dat de gierzwaluwen het jaar daarop al hun intrek namen.

Toen ik een paar later over het nog hogere gebouw de Nimbus las, nam ik direct contact op met de architect, vertelde over het succes van De Hessenberg, de noodzaak van nestelruimtes en bracht de mogelijkheid van gierzwaluwneststenen naar voren. Met succes. Er zijn 100 neststenen ingemetseld.”

Ook Stadsvogeladviseur worden?

Spreekt de functie van Stadsvogeladviseur u aan? Kijk dan hier voor de functieomschrijving.

Wilt u weten of er een Stadsvogeladviseur in uw gemeente actief is, kijk dan hier of neem contact op met ons Servicecentrum.

Vrijwilliger worden

Word je ook vrijwilliger? Vogels en natuur beschermen? Met z'n allen komen we verder! We zoeken allerlei soorten vrijwilligers.

Help mee

Factsheets stadsvogels

Vogelbescherming heeft een reeks factsheets over stadsvogels gepubliceerd voor gemeenten, bedrijven, bouwers, bewoners en andere betrokkenen.

download pdf's