Uitgevlogen

Geen broedsel

Wat kijk je?

Anke Dijkhuis | maandag 6 mei 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 58x

Als je goed naar de ogen van de merel kijkt, zie bij het mannetje een mooie geel gekleurde oogring, bij het vrouwtje is deze een stuk lichter van kleur, waardoor haar oogkleur bijna wegvalt tegen haar bruine verenkleed.

Vader wat heeft u grote ogen

Dat de ogen van de merel relatief groot zijn ten opzichte van hun lichaam is niet voor niets. De merel jaagt voornamelijk op zijn voedsel op de grond. Het gezichtsvermogen en het gehoor is dan ook uitzonderlijk goed.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Daar waren overal takjes, blaadjes en dergelijke liggen, speurt de merel de grond af naar eten. De kleinste beweging zien ze. De kleinste beweging horen ze. Wanneer de merel bijvoorbeeld zijn kop scheef houdt, luisteren ze of ze trillingen horen van regenwormen, die onder de grond zich bewegen.

Soms als je goed kijkt naar de merel die op het nest zit, zie je wanneer ze knippert een soort waas, dat heet het knipvlies. Dit zorgt ervoor dat het oog vochtig blijft en beschermt het tegen vuil en stof. Het knipvlies beweegt zich horizontaal over het oog.

Staafjes en kegeltjes

In het netvlies van vogels (en ook die van mensen en andere dieren) zitten receptor cellen, een receptor is een cel welke gevoelig is voor prikkels. Met de staafjes kan de merel zwart en wit onderscheiden in het donker of de schemering en met de kegeltjes kan de merel kleuren zien en de kegeltjes zorgen voor de scherpte.

Wanneer je kleurenblind bent, dan gaat het niet helemaal goed bij het centrum waar de kegeltjes zitten. Dit komt bij vogels eigenlijk niet voor.

Vogels zoals uilen hebben vaak meer staafjes, ze hebben meer baat bij de staafjes omdat ze vaak in de nacht op jacht zijn. Vogels zoals de merel, die overdag opzoek is naar voedsel, hebben meer kegeltjes, zodat ze scherper zien en kleuren kunnen onderscheiden.

De kleine merel kuikens hebben daarom ook gele bekjes, zodat het eten altijd op de goede plek komt en goed zichtbaar is voor de ouders. Ook kunnen de kuikens nog niet gelijk zien. Waardoor ze blind vertrouwen op hun vader en moeder.