Alle berichten

Loop mee met de Klimaatparade!

Geplaatst op 2 november 2015

Zondag 29 november start om 12.00 uur op het Museumplein in Amsterdam de Klimaatparade. Vogelbescherming loopt mee, want de opwarming van de aarde heeft ook rampzalige gevolgen voor natuur en vogels. Op de Klimaattop in Parijs moeten de wereldleiders gezamenlijk actie ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan.

Waarom de Klimaatparade?

De menselijke invloed op de opwarming van onze aarde is een feit. Wij zullen zelf dus in actie moeten komen om de klimaatverandering tegen te gaan, en er is geen tijd meer voor uitstel.
Om dat duidelijk te maken, gaan mensen over de hele wereld de dag voor de klimaattop in Parijs de straat op. Wij willen aan de Nederlandse delegatie laten horen en zien dat nu stevige daden nodig zijn, die voor natuur én mens echte oplossingen bieden.

Wat moet er gebeuren?

Naast energiebesparing is meer wind- en zonne-energie nodig, afbouw van energie uit kolencentrales, en zeker ook een ecologische, minder intensieve landbouw. Want de almaar groeiende vlees- en zuivelindustrie zorgt voor extra veel uitstoot van broeikasgassen.

Doe mee!

Kom op 29 november om 12.00 uur naar het Museumplein in Amsterdam. Vanaf daar loop je met alle andere klimaathelden in een bonte stoet door de stad. Negen organisaties regelen de klimaatparade en Vogelbescherming Nederland loopt mee.

Vogels en klimaat

Onderzoek heeft uitgewezen dat al honderden vogelsoorten de impact ondervinden van klimaatverandering. Wetenschappers en natuurbeschermers voorspellen een rampzalig uitsterven van vogels en verlies van biodiversiteit als de temperatuur met meer dan 2 graden stijgt. Birdlife International, de koepel waar Vogelbescherming Nederland bij hoort, pleit daarom voor een sterk klimaatakkoord waar natuur en biodiversiteit onderdeel van uitmaken.

Lees hier verder over het Birdlife Klimaat programma (Engels).