Alle berichten

De spreeuw: een vrolijke tuinvogel

Geplaatst op 21 oktober 2015

spreeuw / Jouke Altenburg

De spreeuw: een vrolijke tuinvogel

Het tweede Jaar van de Spreeuw nadert zijn einde. Aan spreeuwen zelf intussen geen gebrek. Hun massale luchtballetten zijn adembenemend. Maar een groepje van acht druktemakertjes in je tuin is ook fascinerend.

Spreeuwen zijn er altijd. Er broeden er maar liefst een miljoen in Nederland. Dat doen ze in holen in bomen, in spleten en gaten in gebouwen en in nestkasten. Vroeger maakten mensen terracotta spreeuwenpotten die ze aan een muur hingen. Daar broedden spreeuwen graag in. Kort voordat de jongen zouden uitvliegen werden ze van het nest genomen en dan gingen ze in een andere pot: de kookpot. Tegenwoordig worden zulke spreeuwenpotten weer aangeboden als tuinobjecten. Maar ze werken nog steeds als geschikte broedplaats.

Een dorpse én stadse tuinvogel

De spreeuw lijkt een echte herfstvogel. Dat komt omdat ze dan op trek gaan en er ook veel noordelijke vogels bij ons binnenvallen. Maar deze soort is het hele jaar bij ons. Er zijn weinig plekken waar je géén spreeuwen kunt treffen. Ze houden zich op in  weilanden, op akkers, in bossen, maar ook in stedelijk gebied. Spreeuwen in je tuin is dus eigenlijk niks bijzonders, maar je ervaart het wel iedere keer als een cadeautje. Want het zijn vrolijke, levenslustige druktemakers.
Ze stappen parmantig rond, zoals kraaiachtigen dat ook doen, en ze vinden altijd iets te eten: wormen, de laatste insecten, bessen en – waar ze gek op zijn – boomfruit als appels en kersen.

Zo zwart als een regenboog

Op het eerste gezicht lijkt een spreeuw een vrijwel egaal zwarte vogel. Maar als het zonlicht met zijn veren speelt dan gloeien er metalige kleuren blauw, paars, groen en roestbruin op. Na de rui is hun nieuwe kleed bezaaid met witte stippen: aan elke veer een wit tipje. Samen met hun prachtige imitaties van menselijke geluiden en de zang van andere vogels maakt het ze tot uitbundige kunstenaars.

Nóg een jaar van de Spreeuw

Sovon en Vogelbescherming riepen 2014 uit tot het jaar van de Spreeuw. In zo’n ‘jaar van…’ wordt extra onderzoek naar een soort gedaan. Het Jaar van de Spreeuw leverde zóveel interessante feiten op dat – bij hoge uitzondering – er nog een tweede jaar aan werd vastgeknoopt om het onderzoek te kunnen afronden. Het broedsucces in 2015 bijvoorbeeld was buitengewoon groot. Over een paar maanden zijn alle resultaten van twee jaar onderzoek beschikbaar.