Steenuil / Shutterstock Alle berichten

Vrije vogels horen in de natuur

Geplaatst op 8 juni 2015

Vorige week was het volop in het nieuws: in Brabant zijn nesten van steenuilen leeggeroofd. De eieren en de jonge kuikens vormen interessant handelswaar. Volgens de wet is het toegestaan om vogels te houden, mits deze in gevangenschap geboren zijn. In de praktijk wordt hier mee gesjoemeld en worden kuikens en eieren uit het wild geroofd. Vogelbescherming veroordeelt deze activiteiten.

Een kijkje op Marktplaats leert al snel dat je voor niet al te veel geld een vogel als huisdier kunt aanschaffen. Een kerkuil voor 20 euro, eieren van het baardmannetje tegen elk aannemelijk bod en goudvinken waar je op kunt bieden. Volgens de wet is het allemaal toegestaan, mits de vogels voorzien zijn van een goed gesloten pootring. Roofvogels en uilen dienen ook over de juiste papieren te beschikken. En daar gaat het vaak mis…

Makkelijk sjoemelen

Ook al zit de wet goed in elkaar, in de praktijk valt er makkelijk te sjoemelen. Controle vindt nauwelijks plaats en waarschijnlijk wordt er op grote schaal met de pootringen en papieren gefraudeerd. Ook al valt niet hard te maken wat de omvang is van de illegale vogelhandel, er zijn genoeg aanwijzingen. Op vogelbeurzen worden regelmatig vogels aangetroffen waarvan de pootring niet gesloten is. En elk jaar lopen er rovers tegen de lamp en treffen natuurbeschermers lege nesten aan. Onderzoek van Vogelbescherming uit 2011 liet zien dat het aantal aanvragen voor de Cites-papieren in tien jaar tijd is vertienvoudigd, wat aangeeft dat het houden van vogels als huisdier steeds populairder wordt.

Daarom drie redenen waarom het houden van wilde vogels als huisdier geen goed idee is.

Welzijn

In gevangenschap kunnen vogels hun natuurlijke gedrag niet vertonen. Ze krijgen nauwelijks de kans om te vliegen, mogen niet op eigen prooien jagen, hebben niet de vrijheid een partner te kiezen en een nest te bouwen om jongen groot te brengen. Ook zitten ze voor het overgrote deel van de tijd in een te klein hok of met een kort touw vast aan een blok.

Faunavervalsing

Het komt geregeld voor dat een in gevangenschap gefokte vogel de vrijheid kiest en ontsnapt. Denk aan de ‘terror oehoe’ in Purmerend. Een deel van de ontsnapte vogels wordt niet terug gevangen. Deze vogels gedragen zich anders dan hun wilde soortgenoten. Ze komen bijvoorbeeld dichter bij mensen en voeren soms schijnaanvallen uit op hen. Ook komt het voor dat uitheemse uilen en valken gaan paren met inheemse soorten. Dit leidt tot faunavervalsing.

Vogels horen vrij te zijn

Vogels horen thuis in de vrije natuur. In Nederland zijn ze overal in het wild te bewonderen. Van hartje stad tot op het platteland, in bossen en langs de snelweg. Het is spannend en fascinerend, en je leert er meer van dan kijken naar een vogel in gevangenschap die verplicht een kunstje opvoert in ruil voor eten.

Vogelbescherming Nederland spreekt zich ook, samen met de Werkgroep Roofvogels Nederland en de gezamenlijke uilenwerkgroepen, uit tegen het houden van roofvogel- en uilenshows. Want dit soort shows werkt de vraag naar uilen en roofvogels als huisdier in de hand.

Meer informatie is te lezen in dit rapport.

Daarnaast lobbyt Vogelbescherming om roofvogels en uilen op de negatief lijst voor huisdieren te krijgen.