Tuin met tegels / Shutterstock Alle berichten

Onderzoek: steeds meer mensen willen tegels uit de tuin

Geplaatst op 15 maart 2018

Vogelbescherming Nederland en Intratuin Nederland gaan samen zorgen voor meer groen in voor- en achtertuin. Beide organisaties ondertekenden daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Dat helpt hopelijk om de tuinen van Nederland te vergroenen en zo vogels een geschikt leefgebied te geven.

Tegels eruit...

Alle tuinen van Nederland bij elkaar opgeteld levert een gebied op ter grootte van bijna 44.000 voetbalvelden. Dat zou een mooi natuurgebied kunnen zijn, maar in veel tuinen valt er helaas weinig leven te ontdekken. Maar liefst 40% van de tuinen is bestraat. In tuinen met tegels is bijna geen ruimte voor de natuur, zoals vogels, vlinders en egels. Daar moet iets aan veranderen: tegels eruit, groen erin!

Zo kunnen tuineigenaren ook meehelpen wateroverlast tegen te gaan: groene tuinen houden meer water vast bij heftige regenval, waardoor de riolering niet overbelast raakt. Ook helpen groene tuinen tegen de hitte in stad.

Samenwerking Vogelbescherming en Intratuin Intratuindirecteur Peter Paul Kleinbussink en Kees de Pater van Vogelbescherming (links van de ton) ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst in het bijzijn van Vogelbescherming-ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef. (Acht schoolkinderen planten ter ere van de gelegenheid vogelvriendelijke planten aan en timmerden nestkastjes.) Samenwerking Vogelbescherming en Intratuin

Vergroenen oké, maar hoe dan?

Uit onderzoek van GFK in opdracht van Vogelbescherming blijkt dat mensen hun tuin wel willen vergroenen, maar vaak niet goed weten hoe. Ook wil meer dan 95% van de mensen meer vogels en dieren in hun tuin. Ze verwachten dat Vogelbescherming ze samen met de tuincentra hierover adviseert.

Daarom slaan Vogelbescherming en Intratuin de handen inéén. Op de afdeling 'leven in de tuin' van Intratuin worden consumenten geholpen om hun tuin diervriendelijker in te richten. Bovendien organiseren Intratuin en Vogelbescherming trainingen voor medewerkers van Intratuin, zodat zij beter kunnen inspelen op vragen van klanten over natuurvriendelijke tuinen.

Intratuin biedt veel assortiment specifiek voor het tot leven brengen van de tuin, waardoor vogels, vlinders, bijen en egels extra leefruimte krijgen. Vogelbescherming is de deskundige op het gebied van natuurvriendelijk tuinieren. Vogelbescherming beschikt over een grote groep vrijwillige Tuinvogelconsulenten die op verzoek advies kunnen geven over vogelvriendelijke tuinen. Zij gaan dan bij een tuineigenaar op bezoek en inventariseren de mogelijkheden en wensen. Met deze informatie wordt een advies op maat op papier gezet.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt